Dokončení D8 se znovu komplikuje, soud zrušil stavební povolení

dálnice D8

dálnice D8 Zdroj: 7 Jan Berounsky

Ústecký krajský soud zrušil stavební povolení na dostavbu poslední části dálnice D8. Zatím není jasné, zda rozhodnutí zastaví stavební práce. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) situaci nechce komentovat, dokud nebude mít rozsudek v ruce. Ekologové připouštějí, že se stavba spíše nezastaví.

Žalobu na stavební povolení podala litoměřická Společnost ochránců životního prostředí kvůli nedostatečnému řízení procesu posuzování vlivu na životní prostředí (EIA).

Práce na dokončení dálnice D8, která se staví už od roku 1984, se letos v květnu rozeběhly naplno. Měsíc před tím krajský úřad zamítl odvolání proti stavebnímu povolení, jenže jeho verdikt teď soud zrušil. Dokument na úřední desce soudu jen obecně konstatuje, že v řízení došlo k chybám.

Poslední nedokončený úsek dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic.Poslední nedokončený úsek dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic. | RSD

Nyní ŘSD už zase patřičná povolení, tedy územní i stavební, nemá. Přípustná je jedině kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Krajský úřad se o jejím podání teprve rozhoduje.

Zřejmé není ani to, jak rozhodnutí soudu ovlivní práce na dálnici. „Osobně bych se klonil spíš k tomu, že práce se nezastaví,“ řekl předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik, který žalobu sice nepodával, podobným způsobem ale v minulosti vynutil prodloužení prací na úseku D8 přes Krušné hory.

„Aby bylo možné nové stavební povolení vydat, bude muset proběhnout znova proces ekologického povolení EIA. To může trvat několik měsíců, ale i třeba rok,“ dodal. Ekologové požadovali, aby se posuzovaly i varianty dálnice s tunely pod Českým středohořím.

Úsek přes České středohoří je poslední, který zbývá na dálnici z Prahy do Podkrušnohoří a do severního Německa postavit. Na dostavbu čeká asi 12,7 kilometru, z toho na necelých osmi se pracovalo už od roku 2007, posledních asi pět kilometrů bylo do letošního jara netknutých. Celá téměř 13kilometrová část by mohla být hotova na přelomu let 2014 a 2015, náklady se odhadují na 12 až 15 miliard korun.