Falešný inženýr a další zdražení. Berlín váhá s výplatou peněz pro nové letiště
Předtím než uvolní další finance, žádá parlamentní rozpočtový výbor Mehdorna, aby mu dodal už dříve slíbené informace o průběhu stavby. „Vedení letiště musí splnit svou povinnost nás informovat. Nenecháme se vodit za nos,“ řekla deníku Handelsblatt členka výboru za SPD Bettina Hagedorn. „Věřím, že tyto podklady dostaneme,“ dodala. Mehdorn si podle ní nemůže dovolit dále ignorovat usnesení, které parlamentní výbor přijal už před měsícem.
Poslanci žádají, aby jim dozorčí rada letiště nejpozději do svého nejbližšího zasedání v pondělí dodala „přesvědčivé informace o postupu stavby a dalších plánech, aby prokázala, že předpokládané celkové náklady jsou v souladu s aktualizovaným konceptem financování“. Bez těchto dokumentů výbor odmítá vydat další finance.
Zelení varují před dodatečnými náklady
Hlavní ekonom strany zelených Sven-Christian Kindler požaduje, aby letiště vydalo i detailní rozpočet a údaje o současné kapacitě letiště. „Je zcela nepřijatelné, že rozpočtový výbor dosud tyto podklady nedostal,“ řekl.
Podle zelených je už nyní jasné, že dodatečné náklady překročí v poslední době diskutovaných 1,1 miliardy eur. Vedení letiště totiž dosud nevyčíslilo výši mnohých očekávaných nákladů a do kalkulace nezahrnulo některá rizika.
Šéf letiště Mehdorn ujistil, že stavba bude stát 5,4 miliardy eur, tedy o 1,1 miliardy více, než předpokládala poslední varianta projektu. Stavba přitom v roce 2006 začínala s rozpočtem dvě miliardy eur. Mehdorn nerozptýlil ani obavy o propásnutí dalšího termínu otevření. Letiště mělo být původně v provozu od října 2011, po mnoha odkladech nyní platí termín otevření v roce 2016.
Část letiště navrhoval falešný inženýr
Mezitím vyšlo najevo, že jeden z plánovačů nevyhovující protipožární ventilace, jejíž přestavba je jedním z nejnákladnějších problémů letiště, neměl potřebné vzdělání. Namísto požadovaného titulu inženýra se totiž Alfredo Di Mauro mohl prokázat jen výučním listem technického kreslíře.
Podle vlastního tvrzení pracoval Di Mauro na projektu letiště od roku 2006. Společnost, s níž na volné noze spolupracoval, v roce 2010 vyhlásila insolvenci. Následně se do stavby zapojily dvě jeho společnosti, které vystupovaly jako „inženýrské kanceláře“, uvedl týdeník Stern. Na jeho dotazy, zda byl někdy Di Mauro požádán, aby svou kvalifikaci prokázal, vedení letiště neodpovědělo.
Mehdorn ale zdůrazňuje, že chyby při stavbě nelze svalit jen na jednoho člověka. Na vině jsou prý i třenice mezi mnoha firmami, které budovaly protipožární systém, a nedostatečný stavební dozor.