„Hlavák“ za 150 milionů. Převod drážního majetku vázne na největším nádraží

Hlavní nádraží Praha

Hlavní nádraží Praha Zdroj: E15

Pražské hlavní nádraží se zřejmě stane základním bojištěm mezi zastánci a odpůrci velkého drážního převodu nemovitostí. V jeho rámci má přejít zhruba tisícovka nádražních budov a pět set dalších nemovitostí za 3,24 miliardy z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Nejspornějším bodem je přitom právě „hlavák“.

Podle zjištění deníku E15 potvrzeného několika zdroji je cena největšího českého nádraží odhadnuta na 150 milionů korun. To znamená pro řadu zástupců Českých drah hrubé podcenění.

Od začátku jsou proti převodu odbory, které poukazují na transakci s pozemky na nedalekém Masarykově nádraží, která je pro dráhy mnohem výhodnější. Významné pochybnosti jsou ale podle informací E15 i v managementu drah. Oficiálně ale nikdo cenu ani postoje jednotlivých aktérů nekomentuje, chléb se tak bude lámat až na příslušném zasedání dozorčí rady a představenstva.

„Pražské hlavní nádraží je součástí prodeje části závodu a ta byla oceňována jako celek. Použita byla výnosová metoda,“ uvedl mluvčí drah Radek Joklík.

Nádraží za miliardy

Realitní expert oslovený deníkem E15 přitom cenu hlavního nádraží odhaduje na nižší jednotky miliard. „Další investice, které bude nutné na nádraží udělat, však mohou hodnotu dost srazit,“ doplnil.

Manažeři drah přitom budou pod velkým tlakem, převod totiž prosazuje ministerstvo dopravy a schválila jej i vláda. „To je čistě politické rozhodnutí, které nezbavuje představenstvo povinnosti chovat se s péčí řádného hospodáře,“ řekl deníku E15 zainteresovaný činitel.

Háčků s nádražím je ale mnohem více. Není například vyřešena budoucnost spolupráce s firmou Grandi Stazioni, která dnes nádraží obhospodařuje. Její roční tržby zhruba odpovídají odhadnuté ceně nádraží. Stejně tak není jasné, kolik budou dopravci za užití nádraží platit v rámci takzvaného ošlapného.

Nádraží Ústí nad Orlicí na prodej
Dozorčí rada Českých drah se dnes bude zřejmě zabývat prodejem historického nádraží v Ústí nad Orlicí. To po dostavbě koridoru přestalo plnit svou železniční funkci a stalo se předmětem tahanic mezi zastánci a odpůrci zbourání. Budova nakonec zůstala zachována, v nabídkovém řízení se o ni hlásí hned několik zájemců.