Konec kanálu Dunaj-Odra-Labe? Ministr Prachař zastaví soutěž

Kandidátem hnutí ANO na ministra dopravy je Antonín Prachař (na snímku ze 7. ledna). Dosud působil jako ředitel akciové společnosti Omega Servis Holding z Želatovic na Přerovsku, která se zabývá přepravou chemikálií a sypkých materiálů po silnici i železnici.

Kandidátem hnutí ANO na ministra dopravy je Antonín Prachař (na snímku ze 7. ledna). Dosud působil jako ředitel akciové společnosti Omega Servis Holding z Želatovic na Přerovsku, která se zabývá přepravou chemikálií a sypkých materiálů po silnici i železnici. Zdroj: CTK

Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) zastaví soutěž na studii kanálu Dunaj-Odra-Labe. Je podle něj třeba se zaměřit na menší projekty, jako je splavnění Labe u Děčína a Přelouče. Velký zastáncem kanálu Dunaj-Odra-Labe je prezident Miloš Zeman.

Prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček řekl Hospodářským novinám, že studie proveditelnosti projektu je v koaliční smlouvě a její zrušení by prezident chápal jako porušení koaliční dohody.

„Předpokládám, že soutěž zastavíme nejpozději do poloviny roku,“ citují Hospodářské noviny ministra Prachaře. V koaliční smlouvě podle deníku strany skutečně slibují „vznik enviromentálních a ekonomických podkladů“, ale v navazujícím programovém prohlášení vlády už o kanálu zmínka není.

Text koaliční smlouvy navíc dodává, že na počátku projektu musí být „mezinárodní shoda“. A právě tím prý mimo jiné Prachař argumentuje. „Dunaj-Odra-Labe je přeshraniční projekt. Pokud nebude jasný konsenzus dotčených zemí, nejsme v pozici, abychom dělali studii proveditelnosti,“ řekl ministr.

Stavby by si vyžádala stovky miliard korun

Prezident je velkým zastáncem průplavu, který by spojoval Labe, Dunaj a Odru. Podle něj by pomohl nastartovat české hospodářství. Zeman prosazoval projekt i při nedávné návštěvě Evropského parlamentu. Komise Akademie věd pro životní prostředí koncem února uvedla, že výstavba takového kanálu nemá nyní ekonomické, sociální ani ekologické opodstatnění.

Vědci ve stanovisku AV ČR poukazují na extrémní investiční náročnost, podle odhadů by si stavba vyžádala stovky miliard korun. Provozní náklady by podle odborníků znásobila nízká vodnatost české krajiny a nutnost překonávat velké výškové rozdíly. Nemůže se prý proto očekávat, že by se kanál využíval pro pravidelnou nákladní kontejnerovou dopravu. Dlouhodobě proti vodní superstavbě vystupují i ekologové.