Nejžádanější slovenská dálnice se staví za peníze EU

dálnice

dálnice

Ministr dopravy Ján Figeľ začíná naplňovat svůj slib stavět co nejvíce za peníze z fondů Evropské unie. Už druhý týden je ve výstavbě úsek dálnice D1 u Levoče, který by měl být z 85 procent financován z unijních zdrojů, zbytek půjde ze státního rozpočtu. Následovat by měly další nedostavěné úseky, jako poslední se postaví nejnáročnější část: tunel Višňové. Dálnice spojující metropole země Bratislavu a Košice by měla být hotová do roku 2017.

Devítikilometrový úsek D1 postaví za 59,9 milionu eur konsorcium firem, ve kterém je i známá slovenská stavební firma Váhostav – SK. Tato část dálnice by měla být podle smlouvy se státní Národní dálniční společností hotová do 30 měsíců. „Východ Slovenska nemusí být vzdálený a chudší,“ podotkl v této souvislosti Figeľ. Vyzdvihl, že se u veřejné zakázky podařilo snížit cenu o více než 30 procent, a to z předpokládaných 94,35 milionu. Když většinu zaplatí unie, Slováky bude tato stavba stát míň než 30 milionů eur.

Výstavba tohoto úseku měla původně probíhat jako PPP projekt, tedy stát by podepsal smlouvu se soukromou společností zodpovědnou za výstavbu, provozovaní a udržování úseku na přibližně 30 let. Během tohoto období by Slovensko investici splácelo alikvotní roční částkou. Podle Figeľa by však tato varianta byla o 40 procent dražší než ta aktuálně zvolená.

Exministr dopravy Ľubomír Vážny, během jehož působení se rozběhl jeden PPP projekt v Nitře a další dva byly v plánu, konstatoval, že za nyní vysoutěženou cenu se dálnice postavit nedá. Bývalý šéf rezortu dopravy prosazoval výstavbu převážně přes PPP projekty. Kdyby se však realizovaly všechny tři projekty naráz, výrazně by zatížily státní kasu. Jen na jejich splácení by se muselo použít přibližně tolik zdrojů, kolik stát vydává na dopravní infrastrukturu za celý rok. Pomocí tohoto schématu měly být postaveny dva úseky na dálnici D1. Realizovaný PPP projekt, v rámci nějž vzniká rychlostní silnice R1 u Nitry, by měl být hotov v září tohoto roku.

PPP projekty Vážný prosazoval z důvodu jejich údajné výhodnosti v porovnání s „klasickou“ výstavbou. Odvolával se na studii, kterou si dal vypracovat. Po nástupu Figeľa však nové vedení pro nesprávnost studie podalo trestní oznámení na neznámého pachatele. Výsledky analýzy podporující PPP projekty považuje za zavádějící.