Nové byty začali kupovat i učitelé nebo prodavačky, tvrdí developer

Projekt Čakovický park

Projekt Čakovický park Zdroj: Cakovicky park

Hospodářská recese, z níž se Česko podle aktuálních ekonomických dat zřejmě definitivně vymanila, měla zásadní vliv i na byznys developerů. Krize poznamenala nejen množství dokončovaných bytů, ale ovlivnila i jejich vybavení. Zároveň však změnila skladbu zákazníku. Zlevňování hypoték totiž umožnilo dosáhnout na bydlení i lidem, kteří o něm ještě před několika lety uvažovat nemohli.

Mezi kupci se totiž začali objevovat i zástupci profesí, kde se průměrné mzdy donedávna pohybovaly pod hranicí kritérií nastavených bankami pro poskytování hypoték. „Našimi klienty jsou dnes i učitelé nebo prodavačky, což bylo dříve nemyslitelné,“ potvrdila Šárka Kloučková ze společnosti M&K Development.

Typické startovní byty zmizely

A změnilo se také uvažování lidí, kteří se rozhodují pro pořízení vlastního bydlení. Tomu se museli přizpůsobit i projektanti. Podle Kloučkové z nabídky zmizely dříve typické malometrážní startovní byty, nad jejichž dispozicemi se nikdo z kupujících příliš nezamýšlel. Když přestaly vyhovovat, přišlo stěhování.

Pro vlastní potřebu je kupovaly mladé páry, které teprve uvažovaly o dětech. Druhou skupinou kupců byli lidé s volnými finančními prostředky, kteří si je pořizovali jako investici – na pronájem. Jenže mladým rodinám s dětmi už takové byty nevyhovují, což zároveň výrazně zmenšuje okruh zájemců o jeho pronájem.

„Kupující začali být mnohem uvážlivější, přemýšlejí o bytě jako o skutečném místě pro život, ne jen pro bydlení na určitou dobu,“ shrnula Kloučková. Podle ní to vedlo mimo jiné k většímu důrazu na kvalitu provedení. I v menších bytech se navíc muselo najít místo pro maximum úložných prostor. Zvětšily se také ložnice na úkor tradičních obývacích pokojů.

Urychlení projektu

Podle Kloučkové se M&K Development loni dařilo. „Prodali jsme 130 bytů, o rok dříve jich bylo 70,“ uvedla Kloučková. „Zvyšující se poptávka nás přiměla urychlit oproti plánu přípravu dalších fází našeho stěžejního projektu Čakovický park,“ dodala.

M&K Development měl přitom v roce 2014 v nabídce necelých 200 bytů. Pro srovnání: zákazníci Skansky, která podle informací z trhu za stejné období prodala zhruba 400 bytových jednotek, vybírali až z tisícovky bytů v desítce projektů. Největší tuzemský internetový prodejce, portál ADInternet, který podle vlastních údajů denně nabízí přes tři tisíce novostaveb od více než 100 developerů, zprostředkoval za loňský rok přibližně 600 prodejů.

Realitní projekt roku 2011: Cenu veřejnosti získal projekt Čakovický park