Penta získala územní rozhodnutí pro stavbu u Masarykova nádraží, proces kritizují sdružení

Vizualizace projektu Penty u Masarykova nádraží.

Vizualizace projektu Penty u Masarykova nádraží. Zdroj: Zahy Hadid/ Penta

Západní část projektu Penty.
Pohled od Desfouru.
Letecký pohled na projekt Penty.
4
Fotogalerie

Stavební úřad Prahy 1 webu E15 potvrdil, že první část dlouho připravovaného projektu společnosti Penta u pražského Masarykova nádraží má od minulého týdne platné územní rozhodnutí. Investor je tak blíž k realizaci, může žádat o stavební povolení. Proces kritizují některá sdružení, která si na něj stěžovala u magistrátu.

„Úřad se projektem zabývá dlouhodobě. Všechna stanoviska městských orgánů byla kladná. Jsou podána minimálně tři odvolání na nadřazený magistrát, který je musí posoudit. Pokud magistrát dospěje k tomu, že jsou námitky oprávněné, může věc vrátit k novému projednání,“ řekl vedoucí stavebního úřadu Václav Vaněk.

Několik sdružení včetně Arniky či Klubu Za starou Prahu si stěžovalo, že projekt obchodně administrativního komplexu od renomované architekty Zahy Hadid podle nich odporuje takzvaným zásadám územního rozvoje pro centrum města, pokud jde o nárůst automobilové dopravy, výšku či využití pro kanceláře. Nicméně samotného územního rozhodování se nemohly účastnit, stavební úřad jejich žádosti neuznal.

„Věřili jsme, že se nám zákonnou cestou podaří prosadit úpravy projektu, na kterých panuje obecná shoda. Bohužel, povolování staveb na Praze 1 je pouhá fraška. Je vidět, že úředníci i samospráva včetně Institutu plánování a rozvoje hájí soukromé zájmy navzdory velké části obyvatel Prahy a rozhodují v naprosté tajnosti,“ kritizuje postup Václav Orcígr z Arniky a naráží na fakt, že rozhodnutí nebylo zveřejněno na úřední desce.

Tiskový mluvčí Penty Ivo Mravinac s argumenty odpůrců nesouhlasí a stejně jako stavební úřad odkazuje na kladná stanoviska magistrátních odborů. „Je to dobrá zpráva, že dojde k posunu k přípravě stavby. Řadu věcí musel investor již upravit včetně snížení výšky, ale naštěstí projekt stále nese rukopis Zady Hadid. Nyní už je to jen o tom, zda se někomu líbí, či nelíbí,“ uvedl Mravinac.

Společnost nyní může žádat o stavební povolení, což může trvat několik měsíců i let. Projekt za zhruba šest miliard korun, který počítá s postupným zastavěním pozemků v ulici Na Florenci i s přemostěním kolejí Masarykova nádraží, měl být podle původních odhadů hotový do roku 2025.