Řady realitek prořídnou. Krizi přežijí ty, které nejlépe prodají své zkušenosti
Realitním kancelářím nastává krušné období. Počet kupujících se loni podle zástupců oslovených realitek meziročně propadl o čtyřicet procent a nízká ochota prodávajících pracovat s cenou dostává řadu makléřů do svízelné situace. Hlavní hráči z oboru proto očekávají pročištění trhu. Malým realitkám podle nich srazí vaz slabý marketing a z trhu začnou postupně mizet.
„V roce 2020 nebo 2021 se bez větší námahy prodala, když to řeknu hrubě, každá bouda, kterou kdokoli pověsil na web. Prodat nemovitost je teď daleko těžší. O služby makléřů je proto větší zájem a oni mají víc prostoru dělat svoji práci,“ uvádí šéf sítě realitních kanceláří Remax Jan Hrubý, jejíž nabídka nemovitostí se v posledních měsících značně rozrostla.
Očekává proto, že v následujících měsících dojde k pročištění trhu realitních kanceláří. Menší hráči podle něj začnou mít problémy. „Realita už to potvrzuje, i o naše franšízy je větší zájem. Logicky v době, kdy se nějaké odvětví dostane do krize, tak se vyplatí být součástí nějaké větší skupiny a ti slabší hráči končí,“ říká Hrubý.
Ředitel společnosti Maxima Reality Vladimír Zuzák s Hrubým souhlasí. Jeho kancelář už dokonce dostává na stůl nabídky na koupi různých menších kanceláří a konsolidace trhu podle něj už začala. „Je možné, že se trh zúží úměrně tomu, jak se zmenšil počet transakcí, tedy klidně o dvacet až třicet procent,“ odhaduje Zuzák. Pozitivně ale vidí skutečnost, že na trhu zůstanou jen zkušení makléři a nastane tak jeho profesionalizace.
„Důvodem, proč jdou lidé do některé z rozšířených značek, jsou zejména marketingové možnosti, které malý nebo začínající makléř nemá. Doba, do které vstupujeme, bude pro kanceláře určitě těžší a je dost možné, že některé skončí. Jak moc to trh zasáhne, ale ukáže až čas,“ hodnotí generální sekretář Asociace realitních kanceláří Jan Borůvka a dodává, že se stejné schéma opakuje při každé krizi.
Jak to je s cenami bytů teď. Podívejte se na Z(a)tracená čísla
Jan Hrubý připodobňuje situaci na trhu k letům 2008 a 2009, kdy nastala obdobná konsolidace trhu, jenž se pročistil a zbyli jen schopní hráči. S oživením se pak zájem o makléřskou činnost znovu zvedl. „Podobné konsolidace trhu jsme byli svědky poměrně nedávno u dodavatelů energií, kde se trh zhroutil během pár měsíců,“ dodává Hrubý.
Borůvka ovšem zdůrazňuje, že velká značka ještě nemusí být zárukou lepších služeb. „Klient může vejít do jedné konkrétní kanceláře z desítek franšíz a může být výborná. Další z nich ale může mít úplně odlišnou úroveň. Jsou to jednotlivé subjekty a jejich úroveň se může lišit,“ vysvětluje Borůvka. Je si ale vědom, že rozšířená značka zůstává při rozhodování klienta silným faktorem.
„U klientů velká značka většinou hraje roli. Doporučil bych jim, aby si u každé konkrétní kanceláře zjistili zkušenosti, které jsou podle mě zásadním měřítkem. Napovědět klientovi může i fakt, zda je kancelář naším členem, protože do asociace nebereme každého. Taková kancelář prošla naší prověrkou,“ radí Borůvka.
Štěstí bude podle něj přát především těm, kteří dokážou reagovat na změnu. „Makléř musí správně odhadnout cenu, pak zvolit správně strategii, jak s ní pracovat, dobře vyjednávat a využívat svou databázi kontaktů,“ vysvětluje Hrubý. Pavel Zámečník z M&M Reality k tomu dodává, že zásadní roli hrají nejen zkušenosti, ale především silný marketing.
„Je to hlavní nástroj, který podle mě dělá rozdíl mezi úspěšnou a neúspěšnou kanceláří. Propagování nabídek stojí nemalé peníze a všichni jsou nyní nuceni náklady ořezávat, což má dopad na úspěšnost prodejů,“ soudí Zámečník. Podle něj tak budou menší kanceláře a realitní poskytovatelé z trhu mizet. Druhou variantou je přechod pod silnější značku, která jim s marketingem pomůže.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!