Realitní sítě expandují hlavně díky franšízantům

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Realitní kanceláře v Česku dál rozpínají své sítě. Stále víc jich však místo otevírání vlastních poboček spoléhá na prodej franšízových licencí. Například Realitní společnost České spořitelny (RSČS) letos definitivně opustila model vlastních kanceláří a realitních makléřů.

„Na počátku fungování jsme zvažovali i vlastní síť zástupců, ale RSČS neměla regionální know-how a budování vlastních poboček by trvalo poměrně dlouho a bylo by nákladné,“ vysvětluje změnu strategie nový předseda představenstva RSČS Martin Němeček. RSČS, která je už několik let ve ztrátě, má aktuálně 18 franšízových poboček a mimo Prahu působí ve 14 městech. Před třemi lety pokrývala necelou padesátku měst.

Franšízovou síť v regionech buduje rovněž tuzemský řetězec Evropa. Zájemce láká na relativně nízké náklady na koupi licence a rozjezd, a to už od 300 tisíc korun. Aktuálně má přes dvacet franšízových poboček.

Nejaktivnější jsou americké řetězce. Ty si také účtují vyšší vstupní poplatky. Například u Coldwell Banker stojí vstup do sítě až půl milionu korun. Century 21 vyčíslila počáteční investici do prvního roku provozu na 800 tisíc až 1,5 milionu korun včetně licence.

Nejhustší síť 123 poboček má v Česku americká značka Remax. Loni otevřela 15 nových kanceláří. „Remax získal na trhu náskok, a tak se může soustředit víc na kvalitu sítě a nesnažit se o rozšiřování za každou cenu,“ tvrdí obchodní ředitel Hanuš Němeček. „Síť se více diverzifikuje zaváděním specializovaných franšíz, jako jsou luxusní nemovitosti Remax Collection nebo Commercial, zaměřené na komerční nemovitosti,“ dodává Němeček.

Řetězce se pravidelně chlubí otevíráním nových poboček, ne všechny ale na trhu uspějí. „Loni jsme několik kanceláří ukončili,“ připouští Němeček. „Vzhledem k tomu, že jsme některé licence nabídli stávajícím franšízantům, nebyly ve skutečnosti tyto kanceláře klasicky uzavřeny, jen se přestěhovaly do jiné lokality,“ vysvětluje Němeček.

Naopak tuzemský šéf Century 21 Aleš Mazgaj se dušuje, že za tři roky na trhu zavřeli pouze jednu kancelář. Podle něho je to tím, že si franšízanty dlouho vybírají. Dosud Century 21 v Česku prodala téměř 80 licencí.

Další značkou, patřící stejně jako Century 21 do americké skupiny Realogy, je Coldwell Banker. Do Česka vstoupila přede dvěma lety. Zatím výrazně zaostává za svým plánem mít 80 až sto provozoven do roku 2012. Dosud jich má necelou dvacítku. Loni přitom Coldwell Banker pohltila menší českou realitní síť Union Partners.

Ne všichni velcí hráči staví na spolupráci s licencovanými partnery. „Striktně franšízing odmítáme. Nejde totiž o realitní síť, ale o množství velmi malých společností s ručením omezeným,“ tvrdí spolumajitel kanceláře M&M Reality Miroslav Jonáš. „Navíc většině franšíz chybí centrální strategie, ať už v reklamě nebo v přístupu k zákazníkovi,“ soudí Jonáš o konkurentech.

Tajemník asociace Borůvka: Servis není v každé pobočce stejný

Pokud si licenci zavedené realitní sítě pořídí franšízant, který je na realitním trhu nováčkem, může okamžitě těžit z osvědčených společných marketingových nástrojů. Rodinná firma s tradicí a referencemi však může ve své lokalitě, kde působí, oslovit více zákazníků než značka známá v celé republice, dává šance samostatným kancelářím generální sekretář Asociace realitních kanceláří ČR Jan Borůvka.

Jan BorůvkaJan Borůvka | E15 Anna Vackova

* E15: Jaké jsou výhody franšízových sítí?

Pokud jde o dobře organizované franšízy, bývá výhodou relativně snadné zviditelnění na trhu. Ten, kdo teprve začíná, nemusí budovat značku. Může okamžitě použít reklamní slogany franšízových společností pramenící zejména z jejich víceletého působení v zahraničí. Velmi ale záleží na tom, kolik stojí začlenění do sítě, jak vysoké jsou náklady spojené s příslušností k síti oproti tomu, kolik by stálo samostatné fungování realitky. Pro klienta je naopak nevýhodou, že servis není u každého franšízanta stejný.

* E15: Nakolik už se v Česku dokázaly franšízové realitky prosadit?

Tradice v zahraničí, zejména v zámoří, se s jejich pozicí u nás zatím nedá porovnávat. Modely, které vznikly v zahraničí a tam si také prožily své dětské nemoci a přežily, mají šanci prosadit se také u nás. Výhodou je zejména inzerce pod jednou značkou, přestože jde v podstatě o samostatné podnikatele. Je to funkční marketingový nástroj. Klient to může vnímat pozitivně. Někdo má rád unifikované hamburgery a vrací se pro ně, jiný dává přednost individuálnímu přístupu. Kupodivu i v realitách to funguje podobně.

* E15: Takže i realitní společnost, která franšízing z principu odmítá, může být silným konkurentem.

Rodinná firma s tradicí a referencemi může ve své lokalitě oslovit více zákazníků než značka známá v celé republice. Nemá-li síťová struktura dobře zabezpečenou kontrolu kvality ve všech svých kancelářích, u všech makléřů, kteří pracují pod stejnou značkou, může se obecná známost obrátit i proti ní. Je hodně klientů, kteří se vracejí ke své realitce a doporučují její služby svým známým. Je jim v zásadě jedno, jde-li se o velkou či malou realitní kancelář, ale zda byli se službou spokojeni.

* E15: Jak vidíte blízkou budoucnost?

Určitě se franšízing bude rozvíjet, stejně jako se rozvíjí v zahraničí. V zámoří má větší oblibu, přesto se mu daří i v evropských podmínkách.