Slováci ukončili spolupráci s italskou firmou, která má dostavět jihočeskou dálnici

Výstavba dálnice D3

Výstavba dálnice D3 Zdroj: profimedia.cz

Dálnice D3
Dálnice D3
Výstavba dálnice D3
Výstavba dálnice D3
Výstavba dálnice D3
9
Fotogalerie

Kvůli pomalému postupu prací a dalším problémům na budovaném úseku dálnice u Žiliny včetně nejdelšího slovenského dálničního tunelu Višňové ukončí Slovensko spolupráci se stavebníky ze slovensko-italského konsorcia Dúha - Sali­ni Impregilo. V případě italské firmy jde o stejnou společnost, která nedávno získala významnou zakázku na jihu Čech. Nový zhotovitel vzejde ze soutěže. Dokončení stavby očekávají slovenské úřady v roce 2023, oproti původním plánům to znamená zpoždění o asi čtyři roky.

Sali­ni Impregilo má v konsorciu se slovenským Doprastavem stavět i první část obchvatu Českých Budějovic mezi Hodějovicemi a Třebonínem. „Stavba více než 12,5 kilometru dlouhého úseku má odstartovat na jaře, potrvá čtyři roky a bude stát 5,8 miliardy korun. Italská firma uspěla ve výběrovém řízení ve společném sdružení se slovenským Dropstavem, řekl v únoru mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

„Slovensko Italy odvolalo ze stavby na dálnice a tunelu Višňové kvůli průtahům a velmi špatným zkušenostem. Mimo jiné měli problémy s bezpečností práce, zaznamenali smrtelný úraz a požár," řekl deníku E15 zdroj obeznámený s problematikou stavby, který nechtěl být jmenován.

Zmíněný úsek slovenské dálnice D1 Lietavská Lúčka-Višňové-Dubná Skala v délce 13,5 kilometru má zlepšit dopravu v okolí Žiliny. Motoristé tam nyní při jízdě do Vysokých Tater využívají stávající silnici první třídy, kde se pod hradem Strečno často vytvářejí dopravní zácpy. Konsorcium stavebních firem s ukončením smlouvy souhlasilo. Zatím ale není jasné, kdo úsek dálnice dokončí.

Konsorcium Salini Impregilo-Dúha je proti plánovanému harmonogramu prací na stavbě dlouhodobě ve skluzu. Podle slovenského ministerstva dopravy stavební firmy do konce ledna vykonávaly práce pouze na 55 z celkového počtu 226 stavebních objektů a včas neplatily dodavatelům. Původně se počítalo s tím, že úsek dálnice včetně zhruba 7,5 kilometru dlouhého dálničního tunelu bude hotov na konci letošního roku.

Kvůli pomalému postupu prací se Slovensko dohodlo s konsorciem na ukončení smlouvy. Navzdory tomu se správce slovenských dálnic NDS nevzdal práva vymáhat od konsorcia smluvní pokuty za zpoždění prací. NDS informovala, že konsorcium požadovalo navýšení hodnoty zakázky o nejméně 100 milionů eur (2,56 miliardy korun), tedy o zhruba čtvrtinu.

"Potřebujeme co nejrychleji oživit tuto stavbu. Jde nám o to, abychom ji dokončili do roku 2023," řekl novinářům slovenský ministr dopravy Arpád Érsek. Dostavba ve zmíněném termínu je podmínkou proto, aby Slovensko mohlo na financování projektu použít peníze z evropských fondů.

Konsorcium Salini Impregilo-Dúha získalo zakázku na budování úseku dálnice D1 u Žiliny v hodnotě téměř 410 milionů eur (10,5 miliardy korun) v roce 2014. Dvě levnější nabídky v soutěži předložily konsorcia kolem předních stavebních firem Skanska a Doprastav, které ale slovenské úřady kvůli jejich dřívější účasti v kartelu vyloučily z tendrů.