Slovensko připravilo další PPP projekt, vznikne 60 kilometrů dálnic

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Daniel Svoboda, Mlada fronta E15

Zástupci slovenské vlády a konsorcia firem pod vedením španělské společnosti Cintra dnes podepsali memorandum o výstavbě a provozování asi 60 kilometrů dálnice a rychlostní silnice v okolí Bratislavy formou projektu veřejně-soukromého partnerství (PPP). Hodnota zakázky, jejíž součástí je první část nového obchvatu slovenské metropole, činí 1,89 miliardy eur (51 miliard korun). Jde v pořadí o druhý PPP projekt svého druhu na Slovensku.

„Je to výsledek promyšleného a dlouhodobého uvažování o významu obchvatu Bratislavy nejen pro Bratislavu, ale i pro okolní části a pro propojení se sousedními zeměmi. Bude to obrovská pomoc, která uleví dálniční síti v Bratislavě,“ řekl po podpisu smlouvy premiér Robert Fico.

Vítězné konsorcium nabídlo nejnižší cenu ze čtyř účastníků tendru. Výsledná cena je výrazně nižší, než byly původní odhady. Prostřednictvím PPP projektu vítěz soutěže postaví a následně bude provozovat první část nového dálničního obchvatu Bratislavy D4 a rychlostní silnici R7 od slovenské metropole na jihovýchod země, kde v uplynulých letech vyrostlo mnoho obytných lokalit.

Například automobily ve směru od západoslovenské Trnavy by na cestě do Rakouska, Maďarska nebo i do České republiky mohly po dokončení dálnice D4 projíždět Bratislavou během dopravní špičky rychleji než dosud. Konsorcium slíbilo dokončit výstavbu zmiňovaných silnic do čtyř let a čtyř měsíců od zahájení prací. První etapa projektu bude podle Fica hotova v roce 2019, druhá o rok později.

30 let splácení

Konsorcium pod vedením Cintry, jehož součástí jsou také firmy Porr a Macquarie Capital Group, dostane od slovenské vlády roční splátku 56,72 milionu eur (1,5 miliardy korun), která se bude každoročně upravovat o inflaci. Stát bude investici splácet 30 let a po skončení smlouvy investor odevzdá zrekonstruovanou infrastrukturu státu.

V současnosti tranzitní doprava projíždí přes Bratislavu po dálnici, která vede městem a kde se v dopravní špičce vytvářejí zácpy. Kritici projektu na rozdíl od představitelů slovenské vlády tvrdili, že nové silnice příliš neuleví dopravě v Bratislavě a že úřady nezkoumaly alternativy, například zatraktivnění veřejné dopravy.

Výstavbu dálnic a rychlostních silnic na Slovensku prostřednictvím PPP projektů prosazovala už první vláda nynějšího premiéra Fica, která byla v úřadu v letech 2006 až 2010. Realizovat se ale podařilo jen jeden z nich, a to výstavbu zhruba 50 kilometrů rychlostní silnice v okolí Nitry a Banské Bystrice. Na další infrastrukturní projekty pak Slovensko začalo více využívat peníze z evropských fondů.