Stavbu polské dálnice do Česka provázely statisícové úplatky | E15.cz

KoronaHelpdesk E15

Jak ekonomicky přežít koronavir

Více k tématu

Stavbu polské dálnice do Česka provázely statisícové úplatky

Stavbu polské dálnice do Česka provázely statisícové úplatky
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: Wikimedia Commons (public domain)

ČTK

Pracovníci firmy, která měla na starosti stavbu úseku polské dálnice A1 k českým hranicím, se přiznali k braní úplatků od subdodavatelů ve výši téměř 600 tisíc zlotých (asi 4,1 milionu korun ). Uvedl to polský list Gazeta Wyborcza s odvoláním na prokuraturu. Stavbu mělo na starosti konsorcium Alpine Bau, v němž byla i česká firma Alpine stavební společnost.

Úsek dálnice v délce necelých 19 kilometrů, navazující na českou dálnici D1, stál 272 milionů eur (asi 7,5 miliardy korun), které ze dvou třetin zaplatila Evropská unie. Podle polské prokuratury přinejmenším část ze 130 polských firem, pracujících na stavbě v roli subdodavatelů, uplácela za uzavírání kontraktů i přimhuřování očí nad používáním méně kvalitních materiálů či nad výsledky zkoumání odebraných vzorků. Vše se prý slavilo v agenturách, dodávajících prostitutky.

„Šlo především o to, že někteří dodavatelé dodávali kamenivo a beton horší jakosti, než měli předepsáno ve smlouvách. Na stavbě se sice čas od času odebíraly vzorky, ale negativní výsledky se tajily. Samozřejmě také za úplatky,“ prohlásil podle listu Gazeta Wyborcza nejmenovaný zdroj obeznámený se zákulisím stavby.

16 korupčníků

Podle deníku například manažer Andrzej P. z Alpine Bau, který měsíčně vydělával 14 tisíc zlotých (asi 96 tisíc korun), si přišel na dalších 130 tisíc zlotých (asi 900 tisíc korun) v úplatcích, vyplácených každý měsíc po faktuře za dodávku kameniva. O něco méně si přivydělali jeho kolegové.

Prokurátoři obvinili z úplatkářství 16 pracovníků Alpine Bau, jakož i subdodavatele, kteří korumpovali. Desítka obviněných se přiznala a chce přijmout trest bez nutnosti soudního procesu.

Čtyřleté zpoždění

Generální ředitelství polských silnic a dálnic na skandál zareagovalo ujištěním, že dálnice podle výsledků šetření „splňuje normy a je bezpečná“. Slezský úsek A1 měl být hotový do konce roku 2010, ale plně předán do provozu byl až loni v květnu.

Česká firma si v roce 2010 změnila název z Alpine stavební společnost CZ na Alpine Bau CZ. V roce 2014 - po úpadku rakouské mateřské společnosti Alpine Bau v roce 2013 - se stala součástí skupiny PSJ.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!