Staví se nejméně kanceláří za posledních pět let. Stále do nich chodí jen polovina zaměstnanců

Karlínské kanceláře

Karlínské kanceláře Zdroj: Cushman Wakefield

Kancelářské centrum Praga Studios postavené v Praze-Karlíně developerskou společností Skanska Property.
Kancelářské budovy jsou z poloviny prázdné.
Kancelářské budovy jsou z poloviny prázdné.
4
Fotogalerie

Pandemie koronaviru přinutila mnoho zaměstnanců vytvořit si improvizované pracovní podmínky u sebe doma. Výhody domácí kanceláře si ale mnoho z nich užívá i dál, a tak kancelářské prostory mnoha velkých firem stále zůstávají z poloviny prázdné. Nejistota ve vývoji zpomalila i výstavbu nových kancelářských objektů. Těch bude v letošním roce dokončeno nejméně za posledních pět let.

Home-office se v minulém roce vryl pod kůži velké části populace. Do režimu online setkávání se přesunulo vše, co bylo možné. I navzdory pozitivnímu vývoji koronavirové situace se za svůj pracovní stůl vrátila jen část „zdomácnělých“ pracantů. Prostory kanceláří tak zůstávají stále nevytížené.

„Podle našich informací jsou kanceláře v posledních měsících zaměstnanci využívány zhruba na 50 procent kapacity, s letními dovolenými pravděpodobně ještě méně,“ říká Radka Novak z realitní společnosti Cushman & Wakefield, která se mimo jiné věnuje i průzkumům a analýze trhu s realitami. 

Tato čísla potvrzují i samotné firmy. Podle jejich slov zaměstnanci stále využívají možnost pracovat z domova, a chtějí tak mimo jiné ušetřit čas strávený dojížděním do místa pracoviště. Miroslav Říha, technologický ředitel společnosti Solitea tvrdí, že přítomnost zaměstnanců na pracovišti se pohybuje mezi 40 až 60 procenty v závislosti na tom, jaký den v týdnu je. Podobná čísla potvrzují i další.

„V současné době do kanceláří pravidelně dochází asi 60 procent týmu a ostatní zatím využívají možnosti práce z domu,“ říká Michal Menšík, CEO skupiny V-Sharp a logistického startupu DoDo. Ľuboš Havlena ze společnosti BASF zhodnotil docházku na pracoviště obdobně.

„Využití pracovních míst se v současnosti pohybuje okolo 60 procent celkové kapacity. Důvodem je setrvání zaměstnanců v home-officu.“ Ještě více zejí prázdnotou kanceláře společnosti Lundegaard. Jednatel společnosti Petr Bartoň uvedl, že do kanceláře v současnosti dochází pouze 30 až 50 procent zaměstnanců. 

Některé firmy se proto rozhodly řešit situaci nabídnutím svých prostor do dalšího podnájmu. V současné době je podle dat Prague research fóra na trhu k dispozici asi 64 tisíc metrů čtverečních  „přebytečných“ prostor nabízených k podnájmu. Pokud by se tato plocha započítala do volných prostor, kterých je asi 280 tisíc metrů čtverečních, vzrostla by průměrná neobsazenost kanceláří o 1,7 procentních bodů (tedy ze 7,8 na 9,5 procenta). Tento podíl je ale ve středoevropském kontextu stále velmi nízký. Developeři tak vidí na trhu s kancelářskými prostory i nadále příležitost.

Plánování nových objektů se pandemií výrazně zpomalilo. Zkomplikovala se organizace staveb a prodloužily se schvalovací procesy. Situaci navíc developerům komplikuje opatrnost finančních institucí, které odmítají financovat projekty bez předpronájmů alespoň 30 procent plochy plánovaného projektu. Společnosti Cushman & Wakefield, JLL a Colliers proto očekávají v letošním roce nejnižší přírůstek kancelářské plochy od roku 2016.  Většina developerů ale stále věří v nenahraditelnost kanceláří, jakožto místa setkávání, spolupráce i vývoje nových produktů.

„Očekáváme, že se zaměstnanci do kanceláří postupně budou do určité míry vracet zpět. S koncem roku by zpátky v kanceláři mohly být přibližně dvě třetiny zaměstnanců, tvrdí Radka Novak.

Toto své tvrzení opírá o nedávný průzkum provedený společností Cushman & Wakefield. Je z něj zcela jasné, že práce z domova není pro každého a není vhodná dlouhodobě. Z průzkumu vyplývá, že někteří zaměstnanci stále upřednostňují osobní setkávání s kolegy, upevňující spolupráci celého týmu, a oddělení osobního a pracovního života.

Pandemie ale přesto přinesla důležitou dlouhodobější změnu. Z dat průzkumu provedeného realitní společností JLL vyplývá, že nucený přesun do režimu fome-office předznamenal novou etapu hybridního pracovního modelu, tedy kombinace osobní spolupráce v kanceláři a práce z domova.

„Firmy i zaměstnanci si vyzkoušeli, že home-office sice není ideální dlouhodobé řešení, v kombinaci s prací z kanceláře ale funguje. Z našich dat víme, že si zaměstnanci nejčastěji přejí pracovat dva až tři dny v týdnu vzdáleně,“ shrnuje zásadní výsledky průzkumu Natália Vítková ze společnosti JLL. Řada firem tak nyní přemýšlí, jaký vliv bude mít nové hybridní fungování na jejich pracovní prostředí. To se nejvíc projevuje na objemu čisté realizované poptávky firem po nových prostorech. Ten je za poslední rok o 42 procent nižší než průměr předcházejících pěti let.