Z českých „buněk“ rostou německé školky

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: CC BY 2.0: U.S.Navy

Jde o trh šplhající ročně ke čtyřem miliardám korun, který měl zároveň ještě před pár lety kvůli krizi ve stavebnictví na kahánku. Mezitím se ale otřepal a posílil. Řeč je o výrobě modulárních staveb, dosud známých hlavně jako zázemí pro dělníky na staveništích. Když se v krizi stavební trh zhroutil, museli se producenti modulů začít dívat jinam. A to nejen z hlediska lokalit, ale také ohledně jiného využití jejich staveb.

Nyní čile exportují a z jejich „buněk“ se dělají po celém světě školky, obchody i kanceláře. „Většinou vyvážíme do Německa, zemí Beneluxu, do severských zemí. Tamní trh je několikanásobně větší než v České republice,“ řekl v rozhovoru pro deník E15 Igor Zahradníček, generální ředitel výrobce modulů společnosti Touax.

Výrazně pomohlo opatření německé vlády, podle něhož mají nově nárok na místo ve školce děti už od jednoho roku. Radnice západních sousedů kvůli tomu musely horečně budovat nové školky. A kvůli rychlosti výstavby nejednou kývly na výstavbu školky z modulů, v jejichž produkci se Česko drží na špici. Nyní se v Česku ročně vyrobí přibližně 26 tisíc modulů. Drtivá většina směřuje do ciziny.

Poptávka po tomto typu staveb se začíná zvedat i v Česku a průkopníkem je Touax. Uzavřel kontrakt na stavbu modulové školky pro Prahu 6 a přímo v zahradách Černínského paláce postavil z modulů školku pro pracovníky rezortu zahraničí. Ještě před pár lety si podle šéfa Touaxu většina lidí nedokázala podobné stavby představit.

Přesto je podle firem situace na trhu neuspokojivá. „Výrobci jsou také znevýhodňováni při výběrových řízeních, a to zejména v tuzemsku, kdy zadavatel požaduje velmi dlouhé záruční doby pět let a více a zádržné až deset procent z ceny po dobu záruky. Takové podmínky výrobce splnit nemůže, protože jeho finální marže nepokrývá výši zádržného, a bez zisku se neudrží žádný podnikatelský subjekt na trhu dlouho,“ uvedl manažer slušovické společnosti Fagus Jan Havlíček.

S výjimkou Touaxu je výroba modulárních staveb v Česku doménou domácích firem, často i „garážového“ charakteru. Marketingový šéf firmy Koma Modular Construction Martin Hart proto očekává, že se výroba bude konsolidovat: „Nelze očekávat, že kvalitní výrobek dostanete od firmy, která má nedostatečné výrobní zázemí, zaměstnává cizokrajné nekvalifikované dělníky a potácí se na pokraji konkurzu.“