Z okolí dálnice D1 se stává „Pařížská“ byznysu se sklady, nájemné roste
Nejbližší okolí dálnice D1 mezi Prahou a Brnem se stalo první lokalitou, kde kvůli souběhu vysoké poptávky a nedostatku nových prostor začalo nájemné za moderní sklady růst. Obcím se přitom nechce do povolování nových logistických areálů. D1 se proto na trhu začíná přirovnávat k luxusní pražské Pařížské ulici.
Prodávat v ní chce každý, nedostatek místa ale vytlačil poplatky za obchody na nejvyšší úroveň v metropoli. „Nájmy za sklady kolem D1 rostou meziročně o sedm až deset procent. Trh to unese, promítne se to však do cen pozemků,“ říká Ferdinand Hlobil, který řídí středoevropský industriální tým poradenské společnosti Cushman & Wakefield.
Radnice rozhodující o výstavbě se na nové projekty dívají skepticky. „Plochy pro obří logistická centra byly vyčerpány,“ uvedl starosta Říčan Vladimír Kořen. Otevření územního plánu dalším velkým halám podle něj nenastane dřív, než se dostaví Pražský okruh. „Dokud bude chybět, byl by další rozvoj skladů kvůli vysoké dopravní zátěži nebezpečný,“ dodal. Říčany teď umožňují výstavbu jen menších podnikatelských hal.
Přečtěte si:
Developeři se proto snaží zastavět každičký kousek pozemků, kde k výstavbě nepotřebují komplikované změny územních plánů. Lídr trhu CTP tak připravuje rozšíření skladového areálu v Nupakách, další hráč Prologis staví ve stávajícím komplexu dvě haly. Rozšíření skladového komplexu v Modleticích chystá i Billa.
„Poptávka po prostorech v zóně D1 je velká a můžeme potvrdit, že je to velmi vyhledávaná oblast. Tento vývoj má také dopad na výši nájemného, které roste,“ sdělil Marek Müller, šéf tuzemské části Prologisu pro výstavbu a pronájem. O výši konkrétních nájmů nikdo mluvit nechce.
Realitní agenti uvádějí jen nejvyšší nájmy dosahované na trhu. Nejvíce majitelé skladů inkasují kolem Brna. Podle Cushman & Wakefield tam mohou za metr čtvereční žádat až 47,4 eura ročně. Více se v postkomunistické střední Evropě platí už jen kolem Varšavy.
Stavitelé skladů zahodili opatrnost a spekulují |
---|
Ještě loni na jaře byla výstavba logistických center bez předem zajištěných nájemců něčím výjimečným. Díky rostoucí ekonomice a vysoké poptávce ale developeři zahodili opatrný přístup, k němuž se uchýlili v krizi. Ve druhém čtvrtletí se tak podíl spekulativní výstavby zvýšil už na 44 procent z celkově budovaných ploch, vyplývá z dat sdružení poradenských firem Industrial Research Forum. Podíl prázdných skladů se však stále drží pod pěti procenty. V Praze jen mírně převyšuje tři procenta. |