Pilulky pro hráče cílí na americký trh. Český startup Madmonq chce získat miliony eur na rozmach

Po šampionovi se zaprášilo. Tablety pro gamery Madmonq mají 70 tisíc zákazníků a chystají expanzi za moře

Po šampionovi se zaprášilo. Tablety pro gamery Madmonq mají 70 tisíc zákazníků a chystají expanzi za moře Zdroj: Madmonq

Po šampionovi se zaprášilo. Tablety pro gamery Madmonq mají 70 tisíc zákazníků a chystají expanzi za moře
2
Fotogalerie

Prototyp nechutnal vůbec dobře. V současnosti ale tablety pro zlepšení výkonu a soustředění chutnají hráčům po celé Evropě. Český startup Madmonq má desítky tisíc pravidelných zákazníků a v následujících měsících chce v investičním kole získat 3,5 milionů eur a nastartovat rozmach na americký trh.

Po základní verzi fialových tablet Madmonq firma uvedla v listopadu svůj druhý doplněk stravy pod názvem Champion. Ten v sobě kombinuje byliny, ovoce, výtažky z rostlin, aminokyseliny, vitamíny či minerály a hráčům pomáhá v podpoře imunitního systému a posiluje například oči, klouby, šlachy či svaly. Na rozdíl od původního Madmonqu tak nemá hráče povzbudit k maximálnímu soustředění a výkonu, ale její úlohou je péče o zdraví a duševní pohodu gamerů.  

„Máme nižší tisícovky předplatitelů, celkově máme přes 70 tisíc zákazníků v Česku a v Evropě,“ říká zakladatel a šéf firmy Michal Noga. Jeho společnost totiž během letošního roku spustila předplatné. Za měsíční platbu 420 korun doručí zákazníkům jedno balení tablet s dopravou zdarma nebo umožní přednostní nákup limitovaných edicí a merchandisingu.

Noga zároveň potvrzuje, že nový Champion i limitovaná vánoční svíčka Qandle jsou momentálně vyprodané. Na skladě je zhruba 400 balení „šampionů“ pro předplatitele, ostatní zákazníci si ale musí počkat na začátek ledna, kdy bude novinka opět dostupná.

Úspěch tuzemské firmy se začal rodit před pěti lety. Tehdy Michal Noga pracoval pro výrobce vitamínů a doplňků stravy Walmark, ještě předtím se staral o inovace ve zdravotnictví pro dánskou zdravotnickou společnost Novo Nordisk. Zároveň byl náruživým hráčem počítačových her.

„Vždycky jsem hrál, například Counter-Strike, Dotu nebo Warcraft III, a vnímal jsem, že videohry a zdraví jsou neslučitelné,“ říká Noga. Z podstaty své práce se zajímal, co dělají potraviny a cukry v těle. Kvůli alergii se zase učil, co které jídlo způsobuje, a také jak výživa ovlivňuje zdraví a výkon. 

Do toho přišla dopingová aféra v esportu. Profesionální hráč Counter-Striku: Global Offensive a bývalý člen amerického mužstva Cloud9 Kory Friesen přiznal, že on a jeho spoluhráči pro zlepšení výkonu berou léky Adderall či Ritalin, které se používají při léčbě ADHD.

„To jsem si řekl, že je špatný. V 18 letech brát něco, co má vliv na mozek a nemusí to být dobrý vliv. Došlo mi, že mám know-how, na němž dokážu postavit produkt, který zaplácne potřebu po výkonu,“ vrací se Noga na úplný začátek svého byznysu, se kterým se okamžitě zaměřil na gamingovou komunitu. 

Na základě znalostí z konferencí a veletrhu z oblasti zdravotnictví a díky zkušenostem z globálních společností postavil tým odborníků a začal s nimi řešit, jaký produkt hráčům nabídnout a z čeho se má skládat, aby uspokojil jejich touhu po maximálním výkonu. 

Při analýze trhu zjistil, že gameři si mohou vybírat mezi energetickými nápoji nebo nápoji v prášku, ale na poli tablet nic podobného neexistuje. S nápady se obrátil na kolegy z Olomouce a Prahy a na základě jejich doporučení vzniklo finální složení tablety Madmonq. 

„První verze se vymýšlela víc než půl roku. Kolega přišel, ať to ochutnám, že jemu to přijde dobré. Bylo to extrémně hnusné. Další tři měsíce jsme to ladili,“ vzpomíná Noga na vstup na trh v únoru 2017 a doplňuje, že jen samotný vývoj stál stovky tisíc korun. 

Složení tablety tvoří tři hlavní kategorie. Základem jsou stimulanty, jako je kombinace kofeinu, který potlačuje únavu, a theaninu, jenž zlepšuje schopnost učit se a zlepšuje paměť. Dále to jsou adaptogeny. Tyto bylinky užívají například mniši už tisíce let a v poslední řadě jde o vitamíny a minerály s antioxidačními účinky a podporující schopnost těla pracovat s kyslíkem. 

Právě souvislost se stravou a životem řeholníků je i v názvu samotného produktu. „Původní název byl Madmilq, ale to by se hodilo spíš pro nějaký drink než pro tablety. Pak jsem si říkal, že tam máme složky, které užívají tibetští mniši. V tu chvíli to začalo dávat smysl,“ poukazuje Noga na anglický význam slovíčka monk. A kde se v názvu vzalo slovo mad? „Jako šílený nápad,“ dodává s úsměvem. 

Český startup se od samého počátku vrhnul na edukaci a spolupráci s herní komunitou. Pořádá charitativní živá vysílání na svém Twitch.tv kanále, je partnerem významných tuzemských streamerů jako jsou Agraelus, Czechcloud, Duklock, švédským Hearthstone hráčem Forsenem nebo Francouzem Shaunzem. 

Prostřednictvím nich se snaží profesionálním i občasným hráčům předat poselství, ať se zajímají o své zdraví a vnímají ho jako součást svého hardwaru. Jako se starají o grafickou kartu či procesor ve svém počítači, tak ať myslí i na své tělo.

Letos ke spojení s influencery přibylo i partnerství se světovým pořadatelem Counter-Strike turnajů společností Blast Premier. Na červnovém finálovém turnaji Blast Premier Spring, kde se hrálo o téměř 10 milionů korun, se česká firma objevila mezi hlavními partnery hned vedle globální sázkové kanceláře Betway nebo kryptoburzy Coinbase. 

„Stálo to nižší miliony korun,“ říká ke spolupráci Noga. Značka se tímto spojením dostala do povědomí mezi hráči Counter-Striku a zároveň pronikla do dalších států, kde ji zákazníci neznali. Jediným mínusem byl nízký počet prodaných tablet. Noga a jeho kolegové očekávali, že jim partnerství s velkým herním turnajem přinese vyšší tržby.

Madmonq během roku získal investici půl milionu eur, kterou využil především pro expanzi na zahraniční trhy a s tím spojené marketingové kampaně. V současné době probíhá další investiční kolo, kde by firma chtěla získat tři a půl milionu eur (zhruba 90 milionů korun).

„Máme slib od investorů, že nám nějaké peníze dají. To je dobrý signál. V březnu bychom to mohli doklepnout,“ popisuje Noga aktuální plány. S těmi se pojí i možný vstup na americký trh. 

Strategický investor by nyní firmě mohl otevřít cestu do nových zemí, tím dokázat, že Madmonq může uspět i na větším trhu a následně se vydat za oceán: „Na Ameriku je potřeba mnohem vyšší částka. Šlo by to dělat z našich peněz, ale ta cesta by byla pomalá a trvalo by to deset let,“ přiznává Noga a doplňuje, že firma v příštím roce začne pracovat na skladových prostorách a distribuci v USA.

V současnosti se Madmonq pohybuje především na evropském trhu. Výroba tablet probíhá plně na území Česka, odtud pak putuje za zákazníky do okolních zemí, ale často také do Skandinávie a Francie, která je nyní pro firmu klíčovým trhem.