Supreme chce každý, nejen členové skejťácké subkultury. A to za jakoukoli cenu | E15.cz

KoronaHelpdesk E15

Jak ekonomicky přežít koronavir

Více k tématu

Supreme chce každý, nejen členové skejťácké subkultury. A to za jakoukoli cenu

Stanislav Šulc

Toho obchůdku byste si v londýnském Soho nejspíš ani nevšimli. Leží mezi barem a komiksovým obchodem, má takřka neznatelnou vývěsku. Před vchodem postává pár extravagantně oblečených lidí. Baví se, jako by s obchodem neměli nic společného. Když vezmu za kliku, jeden z nich se otočí, změří si mě a pokyne, že v pohodě. „Ale nic si nefoťte,“ upozorní mě a vrátí se k hovoru. Vstoupím, a najednou se ocitám v jiném světě. Ve světě, jehož součástí chce být čím dál více lidí, ve světě, do nějž stojí vstupenky v podobě oblečení či doplňků stovky liber. Vítejte v Supreme, skate shopu, který ukázal světu módy zcela nové obchodní a marketingové modely platné pro 21. století.

Londýnský obchod, který nemá nijak obří prodejní plochu, rozkládá se jen v přízemí a ve sklepě, je jedním z pouhých 12 Supreme obchodů na světě, přičemž nejnovější otevřel své brány na podzim loňského roku v San Francisku. V Evropě jsou obchody pouze dva (druhý je v Paříži), v USA jsou čtyři, zbytek najdete v Japonsku, kde je o produkty Supreme mimořádný zájem.

První prodejna přitom vznikla spolu se značkou Supreme již v roce 1994 v newyorském Soho. Založil ji designér James Jebbia, dodnes poněkud tajemná osobnost módního světa. Jebbia vsadil na rostoucí oblibu kultury ulice, kam vedle skateboardingu patřil především hip hop, graffiti, tenisky Nike a kšiltovky. Jebbia prohlásil, že chce „vytvářet ležérní a nabušený styl pro mladé newyorské skejťáky, které zná“.

Česká oděvní výroba brzy zanikne, říká zakladatel značky Le Premier Jakub Lohniský

Takový zůstal Supreme-styl dodnes, jen jej nosí i nejbohatší celebrity světa, které po něm sahají často více než po slavných módních značkách francouzských mol. A ze Supreme se v roce 2017 stala miliardová firma. Tehdy od Jebbii koupila poloviční podíl investiční skupina The Carlyle Group. Cena byla ohromující: 500 milionů dolarů, celý Supreme tedy byl oceněn na miliardu dolarů. Jak se to Jebbiovi podařilo?

S Beyoncé na vrchol

Jebbia volil od otevření prvního Supreme shopu netradiční marketingové postupy. Ačkoli televize byla na absolutním vrcholu a rodil se internet, Jebbia vsadil na budování zákaznické komunity a na co nejosobnější (a nejosobitější) přístup. Klíčovým se stal jeho sponzoring profesionálních skejťáků Justina Pierce a Harolda Huntera, kteří si zároveň zahráli v kultovním snímku Kids. Ostatně podle magazínu Vogue to byli právě tito komparzisté, kteří v prvním obchodu obsluhovali. Tím se Supreme propojilo s mimořádně slavnými osobnostmi aktivními v cílové subkultuře a získalo první zákazníky.

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu E15
fotoRoční předplatné1899 Kč
Ušetříte 489 Kč oproti měsíčnímu předplatnému
Objednat
fotoČtvrtletní předplatné499 Kč
Ušetříte 98 Kč oproti měsíčnímu předplatnému
Objednat
fotoMěsíční předplatné99 Kč
Cena 99 Kč platí pro první měsíc pro nové předplatitele. Další následující měsíc stojí 199 Kč.
Objednat
fotoDarujte roční předplatnéNáhled předplatného1899 Kč Objednat
Firemní předplatné
Roční licence pro firmy a instituce
Printová verze E15
Předplatné printového deníku E15
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!