Supreme chce každý, nejen členové skejťácké subkultury. A to za jakoukoli cenu | E15.cz

Supreme chce každý, nejen členové skejťácké subkultury. A to za jakoukoli cenu

Stanislav Šulc

Toho obchůdku byste si v londýnském Soho nejspíš ani nevšimli. Leží mezi barem a komiksovým obchodem, má takřka neznatelnou vývěsku. Před vchodem postává pár extravagantně oblečených lidí. Baví se, jako by s obchodem neměli nic společného. Když vezmu za kliku, jeden z nich se otočí, změří si mě a pokyne, že v pohodě. „Ale nic si nefoťte,“ upozorní mě a vrátí se k hovoru. Vstoupím, a najednou se ocitám v jiném světě. Ve světě, jehož součástí chce být čím dál více lidí, ve světě, do nějž stojí vstupenky v podobě oblečení či doplňků stovky liber. Vítejte v Supreme, skate shopu, který ukázal světu módy zcela nové obchodní a marketingové modely platné pro 21. století.

Londýnský obchod, který nemá nijak obří prodejní plochu, rozkládá se jen v přízemí a ve sklepě, je jedním z pouhých 12 Supreme obchodů na světě, přičemž nejnovější otevřel své brány na podzim loňského roku v San Francisku. V Evropě jsou obchody pouze dva (druhý je v Paříži), v USA jsou čtyři, zbytek najdete v Japonsku, kde je o produkty Supreme mimořádný zájem.

První prodejna přitom vznikla spolu se značkou Supreme již v roce 1994 v newyorském Soho. Založil ji designér James Jebbia, dodnes poněkud tajemná osobnost módního světa. Jebbia vsadil na rostoucí oblibu kultury ulice, kam vedle skateboardingu patřil především hip hop, graffiti, tenisky Nike a kšiltovky. Jebbia prohlásil, že chce „vytvářet ležérní a nabušený styl pro mladé newyorské skejťáky, které zná“.

Takový zůstal Supreme-styl dodnes, jen jej nosí i nejbohatší celebrity světa, které po něm sahají často více než po slavných módních značkách francouzských mol. A ze Supreme se v roce 2017 stala miliardová firma. Tehdy od Jebbii koupila poloviční podíl investiční skupina The Carlyle Group. Cena byla ohromující: 500 milionů dolarů, celý Supreme tedy byl oceněn na miliardu dolarů. Jak se to Jebbiovi podařilo?

S Beyoncé na vrchol

Jebbia volil od otevření prvního Supreme shopu netradiční marketingové postupy. Ačkoli televize byla na absolutním vrcholu a rodil se internet, Jebbia vsadil na budování zákaznické komunity a na co nejosobnější (a nejosobitější) přístup. Klíčovým se stal jeho sponzoring profesionálních skejťáků Justina Pierce a Harolda Huntera, kteří si zároveň zahráli v kultovním snímku Kids. Ostatně podle magazínu Vogue to byli právě tito komparzisté, kteří v prvním obchodu obsluhovali. Tím se Supreme propojilo s mimořádně slavnými osobnostmi aktivními v cílové subkultuře a získalo první zákazníky.

Přístup k veškerému digitálnímu obsahu

Předplatit E15 Premium

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!