Adobe: Cloud je pro nás stěžejní, chceme v něm všechny

Adobe umožňuje publikaci a tvorbu digitálních médií a nyní k tomu chce přidat také digitální marketing. Zákazníků a partnerů ma dost. Zde například v Londýně fotil materiál časopis Vanity Fair.

Adobe umožňuje publikaci a tvorbu digitálních médií a nyní k tomu chce přidat také digitální marketing. Zákazníků a partnerů ma dost. Zde například v Londýně fotil materiál časopis Vanity Fair. Zdroj: Jan Sedlak

Stejně jako mnoho jiných tradičních softwarových společností se i Adobe přesouvá do cloudu a staví na něm svojí dlouhodobou strategii. „Cloud je pro nás naprosto stěžejní a strategická věc a vize je taková, že v něm v budoucnu budou všichni naši zákazníci,“ říká v rozhovoru pro E15.cz Richard Markuzzi, který v rámci Adobe zastupuje oblast východní Evropy.

Výrobce aplikací jako Photoshop, InDesign, Reader či platformy Flash do cloudu začal migrovat před několika měsíci, když kromě tradičních verzí svých programů představil projekt Creative Cloud. Ten v prvé řadě přinesl zcela obrácený pohled na licencování produktů Adobe – už není nutné investovat ne zrovna malé částky na nákup licencí, ale software je nyní možné si platit jako službu ve formě pravidelných poplatků.

Uživatelé tak za 50 eur měsíčně získají přístup ke kompletnímu portfoliu tvůrčích aplikací z balíku Creative Suite. Vstupní náklady jsou nulové, a jakmile se přestane platit, aplikace se deaktivují a je nemožné je používat. Stejně tak není třeba platit za upgrade na nejnovější verze a přechod na nejnovější verze se děje automaticky. Aplikace jsou přitom nainstalovány na pevném disku počítače, takže nedochází ke ztrátě pohodlí a rychlosti.

Překonané odhady

První čísla ukazují, že Adobe s cloudem slaví úspěch. Za 4 měsíce provozu si tuto službu předplatilo 200 tisíc uživatelů, přičemž 80 procent z nich využívá dlouhodobý roční plán předplatného. Firma v posledním čtvrtletí zaznamenala nárůst 8 tisíc nových předplatitelů každý týden. Podle oficiálního prohlášení počty uživatelů Creative Cloudu rostou rychleji, než Adobe původně plánovalo.

Licencování formou předplatného je pro Adobe dlouhodobě výhodné. Je zde totiž veliká pravděpodobnost, že platící uživatelé si budou službu dále předplácet a firma tak bude mít stálý přísun peněz. To u klasického modelu tak úplně neplatilo, protože ne všichni zákazníci, kteří si zakoupí licenci, automaticky zakupují i upgrade na novou verzi a často s jednou verzí vystačí několik let.

„Jsme na cestě získat v rámci Creative Cloud miliony předplatitelů a stejně tak budujeme miliardový byznys v softwaru jako službě v rámci našeho balíku Digital Marketing Suite,“ píše v poslední čtvrtletní zprávě finanční šéf Adobe Mark Garrett. „Tyto oblasti dlouhodobě poženou naše příjmy nahoru a vytvoří opakující se zdroj příjmů.“ Právě oblast nástrojů pro digitální marketing je pro Adobe další novou lukrativní oblastí, na které firma hodně staví. Divize v posledním čtvrtletí meziročně rostla o 40 procent.

„Klasické licence samozřejmě neopouštíme,“ popisuje Tomáš Metlička z Adobe. Jistou roli v tom hraje čas, konzervativnost uživatelů a také penetrace a rychlost internetu, které jsou k provozování cloudových služeb nutné. Klasické licence ostatně stále tvoří většinu příjmů společnosti. Adobe za prvních 9 měsíců tohoto fiskálního roku na předplatném vybralo téměř 479 milionů dolarů, zatímco na samotných produktech téměř 2,5 miliardy dolarů.

To, jak se daří jednotlivým světovým regionů, Adobe nespecifikuje. „Mohu jenom říci, že východní Evropa je v rámci celé Evropy poněkud překvapivě výrazným premiantem,“ konstatuje Markuzzi. „A z tohoto bloku si pak jednoznačně nejlépe vedou Česká republika a Polsko.“

Průběžné vylepšování bez čekání

Jednou ze zásadních výhod Creative Cloudu má být podle zástupců Adobe možnost mnohem rychleji přidávat nové funkce oproti klasickému modelu. „Není nutné čekat na klasické nové verze produktů nebo rozšiřující balíčky a vylepšování aplikací může probíhat rychleji,“ říká Metlička.

Jednu z takových průběžných aktualizací Adobe představilo včera ve večerních hodinách. Photoshop nyní například nově podporuje Retina displeje u nových MacBooků, umožňuje lepší práci s 3D efekty, má vylepšenou práci s nástrojem pera, galerii rozostření či umí z vrstev exportovat CSS kód. V podstatě tedy zvládá podobnou věc, jako úspěšný český startup CSS Hat.

Nástroj Adobe Muse zase umí vytvářet weby bez psaní kódu, podporuje tvorbu aktivních formulářů a nyní je možné také vytvářet stránky nejenom pro klasické počítače, ale také pro chytré telefony a tablety.

Tou největší novinkou má být Creative Cloud for Teams. Cloudové aplikace Adobe je tak možné nakupovat do firmy ve větším množství a jednoduše spravovat licence. Kromě toho je k dispozici cloudové úložiště podobné Dropboxu, díky němuž je možné sdílet dokumenty přes internet a pracovat na nich ve více lidech. Creative Cloud a jeho data jsou hostovány v datových centrech Amazonu v rámci jeho služby Web Services.

Vize Adobe je taková, že do budoucna bude cloud sloužit jako kompletní spojovatel všech jeho produktů. Grafik například vytvoří reklamní grafiku ve Photoshopu a Illustratoru, kterou umístí na cloud a marketingové oddělení jí převezme do svých nástrojů v Digital Marketing Suite a využije dále. „Cloudové funkce budeme neustále přidávat,“ vzkazuje Adobe v prohlášení, „ale podobu budoucích novinek prozatím nebudeme komentovat.“

Spojit před cloud různá zařízení

Týmové předplatné je novým zákazníkům k dispozici za 70 eur za měsíc, což je oproti klasické ceně o 20 eur více. Adobe to zdůvodňuje především funkcemi navíc. Stávající zákazníci, kteří provozují balík služeb CS3 a novější, mohou využít zaváděcí ceny 50 eur měsíčně. Podobný program Adobe zvolilo i v případě klasické verze, kdy stávajícím zákazníkům snížilo poplatek na 30 eur.

Cenu předplatného pro firmy nicméně mohou ovlivnit partneři, kteří mají být v tomto případě stále hlavním prodejním kanálem. „Ve společnostech se software nakupuje jinak, než v případě jednotlivců, a je nutné tam znát různé procesy, implementaci a další faktory,“ zmiňuje Metlička. „A tam jsou naši partneři silní a mají se zákazníky dobré vztahy.“

Partneři tak klasicky od Adobe nakoupí licence za „nákupku“ a s nimi pak mohou pracovat. K dispozici mají i kompletní webovou správu jednotlivých licencí a mohou se o ně svým zákazníkům starat. Firmy každopádně mají možnost nakupovat přímo přes webové stránky Adobe. Přes ně bylo v případě klasické cloudové verze realizováno 97 procent veškerých nákupů předplatného.

Cloud je mnohými společnostmi definován trochu jinak. Adobe ho v případě svých tvůrčích aplikací chápe tak, že přes něj nabízí předplatné klasických desktopových aplikací a sdílí vytvářená data. Převod komplexních programů do webového prohlížeče prozatím není na pořadu dne. „Photoshop a další jsou hodně náročné aplikace a potřebují si sahat na systémové prostředky počítače,“ vysvětluje Metlička. „I když nějaké základní funkce v prohlížeči nabízíme, mimo desktop se zaměřujeme spíše na programy pro mobilní platformy.“

Ani na iPadu a jemu podobných ale prozatím nelze čekat plnohodnotný Photoshop a další. „Na mobilním zařízení si spíše designér může navrhnout rozložení webu nebo grafického prospektu, přes cloud vytvořenou práci sdílet a na počítači pak tyto wireframy pohodlně dodělat.“

Software jako službu (SaaS) Adobe nabízí v případě marketingových nástrojů Digital Marketing Suite.