Americkým novinám dál ubývají čtenáři

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Loňský rok opět americkým novinám nepřinesl dobré zprávy. Stejně jako v předchozích letech se potýkaly s poklesem počtu čtenářů i příjmů z reklam. Propad nezmírnila ani větší návštěvnost jejich internetových stránek. Výpadek tržeb z reklamy převýšil příjmy z reklamy na webu desetkrát.

Celé odvětví se přitom od roku 2000 zmenšilo o 43 procent, uvedl institut Pew Research Center ve své pravidelné zprávě o stavu médií ve Spojených státech. S poklesem tržeb se podle něj potýká většina sektorů mediálního trhu v zemi. Zatímco u novin loni činil 7,3 procenta, u časopisů představoval 5,6 procenta. Pokles zaznamenala i lokální a celostátní televize, a to o 6,7 procenta, respektive 3,7 procenta. Tržby internetových médií naopak rostly o 23 procent. Dařilo se i kabelové televizi s nárůstem o devět procent a mírně i rádiu s jednoprocentním navýšením tržeb.

Zájem o internetové zpravodajství roste

Ze zprávy přitom vyplývá, že zájem lidí o zpravodajství, zejména na internetu, neutuchá. Novinám se ale stejně jako v předchozích letech nedaří přijít se způsobem, jak informace na webu zpoplatnit. Je prý nicméně pravděpodobné, že se letos další tituly vydají cestou deníku The New York Times, jenž část zpravodajství na svém webu nabízí za předplatné.

Noviny loni v USA ztratily čtyři procenta čtenářů. S výjimkou časopisů a jejich titěrné ztráty 0,05 procenta čtenářů tak byly jediným médiem, jemuž se nepodařilo zastavit úbytek publika. Kabelové televize, rádio a místní televize shodně rostly o jedno procento. Celostátní televize pak rostly poprvé za desetiletí, a to o 4,5 procenta, a online média o 17,2 procenta.

Noviny jsou přesto stále místem, kde lidé hledají informace o občanských a vládních záležitostech. Jejich pokračující úpadek by tak měl jasné důsledky pro společnost. „Pokud se budou dále scvrkávat a mizet, není jasné, kde či zda se o takových informacích bude psát,“ uvedl institut.

Nadějí pro budoucnost oboru jsou podle něj mobilní zařízení, na nichž informace konzumuje stále více Američanů, kteří jsou tak „plně v digitální éře“. Chytrý mobilní telefon nyní vlastní více než 40 procent dospělých obyvatel země. Jeden z pěti pak má tablet. Přístup na internet se stává běžnou součástí nových modelů aut. „Lidé využívají snadnějšího přístupu ke zprávám v jejich kapse, na jejich stole či na klíně,“ uvedla zpráva.

Příjde okamžik, kdy Facebook koupí list The Washington Post?

Stále větší digitální konzumace zpravodajství ale také znamená, že budoucnost oboru nyní kontrolují „technologičtí zprostředkovatelé“. Loni tak konsolidovalo svou moc nad digitálním trhem několik velkých technologických firem, jako je Google, Amazon, Facebook a Apple. Vyrábějí zařízení pro konzumaci obsahu, operační systémy pro ně, prohlížeče či provozující sociální sítě. Získávají tak údaje o každém spotřebiteli.

Odvětví novin je podle zprávy v tomto ohledu o krok pozadu a trh vytvářejí technologické firmy. V budoucnu je tak možné, že by se tyto společnosti mohly zajímat o nákup tradičních médií jako součásti kompletních digitálních služeb, které se snaží nabízet spotřebitelům. Mohl by tak nastat okamžik, kdy například Facebook koupí proslulý list The Washington Post.

Náznaky takového vývoje jsou již nyní. Obří portál pro sdílení videa YouTube se chce stát producentem vlastních pořadů a platí agentuře Reuters za tvorbu původních zpravodajských relací. Internetová firma zase podepsala dohodu o partnerství s televizní společností ABC News. Její konkurent AOL zase koupil populární internetový deník The Huffington Post. Facebook zase má partnerství s novinami The Washington Post, The Wall Street Journal, The Guardian a jinými.