Apple jde proti reklamnímu byznysu. Zákaz sledování může zcela znemožnit cílenou inzerci

Apple iPhone

Apple iPhone Zdroj: Reuters

Společnost Apple vydala mobilní operační systém iOS 14.5, který vedle ostatních novinek přináší i dlouho propíranou funkci sledování napříč aplikacemi a webem. Uživatel nově může v rámci celého systému zakázat sledování svých aktivit. Co to znamená? Jednoduše to, že tím pozbudou smyslu personalizované reklamy, respektive nikdo nebude vědět, jakou reklamu vám předkládat, protože k tomu nebude mít k dispozici potřebná data.

Novinka měla původně přijít už s operačním systémem iOS 14, tedy v říjnu loňského roku. Po obrovské vlně nevole, a to zejména ze strany Facebooku, ale Apple termín uvedení funkce posunul až na toto jaro. Loch Rose, hlavní analytik společnosti Epsilon, pro magazín AdWeek řekl, že cena reklamy v aplikacích klesne až o 50 procent. Obecně se totiž očekává, že svolení ke sledování odmítne až 68 procent uživatelů zařízení Applu.

V reklamním průmyslu tak aktuálně panují obavy, že rozsáhlé odhlašování uživatelů ze sledování by na platformě iOS by téměř znemožnilo jakékoli cílení reklam. Přední společnost zabývající se digitální reklamou Trade Desk přitom uvedla, že desetina z 12 milionů reklamních příležitostí za sekundu je na její platformě přímo vázáno na metriky IDFA, které čerpají data od uživatelů operačního systému iOS.

Přibližně 58 procent inzerentů proto plánuje přesunout své podnikání z celého ekosystému Applu a investovat spíše do jiných oblastí, jako jsou zařízení s Androidem a chytré televize.

Novinka je nicméně čerstvá a dosud se neví, jaký to bude mít finální dopad. Otázkou také zůstává, jestli uživatelé iPhonů budou raději sledovat zcela irelevantní reklamu, která se jim bude stejně zobrazovat, nebo spíše poskytnou svá data výměnou za to, že se zobrazená reklama trefí do jejich vkusu. Odmítnutí sledování totiž nemá vliv na četnost zobrazování reklamy, ale jen na její cílení.