BlackBerry se nedaří, chce se zaměřit jen na firmy

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Kanadský výrobce chytrých telefonů BlackBerry oznámil, že ve fiskálním čtvrtém čtvrtletí končícím 3. března měl ztrátu 125 milionů dolarů. Před rokem měl přitom zisk 934 milionů dolarů. Prodej telefonů BlackBerry se ve čtvrtletí snížil o 21 procent na 11,1 milionu kusů. Pro srovnání - Apple prodal v posledních třech měsících loňského roku 37 milionů iPhonů. Firma Research in Motion (RIM) chce kvůli horším výsledkům opustit trh pro běžné spotřebitele a zaměřit se zpátky na firemní zákazníky.

Domníváme se, že BlackBerry nemůže uspět, když se budeme snažit, aby byl miláčkem všech,“ řekl šéf RIM Thorsten Heins. Agentura AP připomněla, že RIM se dostal do problémů, protože Američané opouštějí telefony BlackBerry a kupují si raději okázalejší dotykové iPhony od amerického konkurenta Apple nebo modely, které využívají operační systém Android od společnosti Google.

Společnost RIM dlouho dominovala trhu s chytrými telefony pro firmy. Telefon BlackBerry byl oblíben zvláště kvůli své bezpečnosti a spolehlivosti. Oblíbil si ho i současný americký prezident Barack Obama, který ho odmítl přestat používat po svém nástupu do úřadu.

RIM začal ztrácet i ve své tradiční doméně

Později se firma rozhodla vstoupit i na trh pro běžné spotřebitele, zde však narazila, protože spotřebitelé ho nepovažují za tak sexy, jako konkurenční modely a zaostává i v aplikacích. BlackBerry tak začal ztrácet půdu pod nohama i u firemní klientely, protože zaměstnanci začali požadovat konkurenční modely.

RIM vyhořel také na trhu tabletů. Na trh přišel s přístrojem PlayBook, ten však nebyl přijat příznivě, protože byl bez e-mailu a oblíbené textové služby BlackBerry Messenger. Původní cena tabletů byla 500 dolarů, v prosinci se však již prodávaly za 200 dolarů.

Za celý fiskální rok zisk firmy klesl na 1,2 miliardy dolarů z 3,4 miliardy dolarů předloni. Příjmy se snížily o 7,5 procenta na 18,4 miliardy dolarů.