Cenová válka alternativních taxislužeb. Uber v Praze zlevňuje

Uber zlevňuje službu UberX Saver o deset procent.

Uber zlevňuje službu UberX Saver o deset procent. Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Bolt se prozatím ke snížení cen uchýlit nehodlá.
Podle tiskového oddělení Uberu by snížení cen mělo podpořit poptávku.
„Zároveň děláme maximum proto, abychom naši službu učinili co nejdostupnější a umožnili tak lidem pohybovat se po městě rychle, pohodlně a bezpečně,“ uvedlo tiskové oddělení Uberu.
Alternativní taxislužby se během pandemie staly žádanými způsoby výdělku.
Po odeznění pandemie ovšem zájem opadl.
23
Fotogalerie

Už několik let v Česku spolu soupeří alternativní taxislužby prostřednictvím nízkých cen za své služby. Zejména platformy Bolt i Uber dlouhodobě tlačí ceny jízdného dolů, což nyní pokračuje. Uber oznámil zlevnění služby Saver v Praze o deset procent. Řidiči přitom dlouhodobě upozorňují na už tak nízkou cenu jízdného.

„Po důkladné analýze snížíme v Praze jízdné o deset procent pro službu UberX Saver,“ stojí v oznámení pro řidiče Uberu, které se jim tento týden zobrazilo v uživatelském rozhraní. Služba UberX Saver umožňuje objednat si taxi s předstihem na konkrétní trasu, což může být například vhodné pro cesty na letiště nebo pro dlouho plánované cesty. 

„Během posledních měsíců byla celá oblast přepravy a mobility tvrdě zasažena tím, jak lidé vlivem pandemie výrazně omezili svůj pohyb. V návaznosti na to přistupujeme k opatřením, jejichž cílem je povzbudit poptávku a generovat tak pro řidiče, kteří využívají naši platformu, další možnosti příjmů,“ odepsalo na dotaz ke zlevňování tiskové oddělení Uberu. 

„Zároveň děláme maximum pro to, abychom naši službu učinili co nejdostupnější a umožnili tak lidem pohybovat se po městě rychle, pohodlně a bezpečně,“ zní další důvod americké alternativní taxislužby.

Naopak Bolt se ke zlevnění ani zdražení prozatím neuchyluje. „Naši dlouhodobou strategii příliš neovlivňují náhlé a jednorázové kroky konkurence. O podobné úpravě nyní neuvažujeme,“ řekla pro deník E15 country manažerka společnosti Soňa Stloukalová. Leden a únor tradičně patří k měsícům, kdy řidiči pociťují útlum zájmu klientů, v posledních dvou letech jsou první měsíce roku navíc také spojené s vládními restrikcemi z důvodu šíření koronaviru. 

Podle zástupkyně Boltu však v současné době mají řidiči dostatek zakázek. „Bolt dlouhodobě sleduje a vyhodnocuje situaci na trhu, protože je naší prioritou, aby si partnerští řidiči Boltu dostatečně vydělali i v měsících s všeobecně nižší poptávkou po odvozu, jako je leden či únor. Díky našim marketingovým aktivitám se nám toto daří a partnerští řidiči mají dostatečné množství jízd i v těchto měsících,“ uvedla. 

Na sociálních sítích ve skupinách, kde se sdružují řidiči jezdící pod hlavičkou Boltu a Uberu, však v posledních měsících panuje nespokojenost s cenovou politikou obou společností. Kvůli tomu vznikla petice, která požaduje zvýšení cen jízdného Boltu. Podepsaly ji prozatím tři desítky lidí. Pro zvýšení cen petenti argumentují mimo jiné rychle rostoucí inflací. 

Loni v létě byla situace odlišná, po skončení vládních omezení se dosavadní řidiči alternativních taxislužeb vrátili do svých původních zaměstnání a společnosti se tak potýkaly s nedostatkem lidí. Ceny tak vzrostly, neboť zájem o služby taxislužeb trval. Bolt se proto snažil lákat nové řidiče například pomocí štědrých nástupních bonusů. 

Řidiči jsou vůči Boltu a Uberu ve specifické situaci, nejsou totiž jejich zaměstnanci. Buďto jezdí samostatně na živnostenský list, nebo patří pod flotily, které řidičům poskytují auta a formálně je zaměstnávají. Je to model, který využívají i další platformy označované jako gig economy, tedy „zakázkové ekonomiky“. Řidiči nemají na nadnárodní firmy žádnou formální páku, kterou by využili pro zlepšení podmínek. Vznikají sice kvaziodbory s názvem Iniciativa pracujících, které mají ambice se v těchto věcech angažovat, jejich činnost je ovšem teprve na začátku.