České CDN77 konkurující Amazonu či Akamai slibně roste

Slibný český startup CDN77 konkurující i takovým obrům jako Akamai či Amazon začíná vykazovat pěkná čísla. Rok fungující společnost se v lednu dostala do plusových hodnot a začala si na svůj chod vydělávat bez investic a dotací. Výrazně rostou příjmy a zvětšuje se také počet zaměstnanců. „Jsme startup, který nechodí po konferencích a offline akcích, ale startup, který pracuje, dodělává a začíná mít výsledky,“ říká pro E15.cz šéf a zakladatel společnosti Zdeněk Cendra.

Ještě v prosinci loňského roku mělo CDN77 obrat kolem půl milionu korun a v březnu už to bylo 1,5 milionu. Prostor na trhu dává firmě možnost růst ještě mnohem více. „Místo na trhu je obrovské,“ říká Cendra. „Naše konkurence je kvůli své velikosti pomalá.“ Aktuální průzkumy říkají, že trh, na kterém se česká firma pohybuje, má velikost 3 miliardy dolarů a do roku 2015 by mohl narůst až na 5 miliard dolarů.

CDN77 se zabývá poskytováním takzvaných CDN služeb, které využívají internetové společnosti, jež chtějí šířit svůj obsah po světě. Například Facebook neukládá obrázky nahrané z České republiky pouze v datových centrech ve Spojených státech, ale využívá evropská CDN úložiště, přes které je možné obsah doručit rychleji. Více o tom v našem dřívějším článku.

Data v paměti a na SSD

„Obecně je našim potenciálním klientem každý web, který má návštěvnost z více zemí, ideálně z více kontinentů,“ tvrdí Cendra. V této oblasti nicméně funguje značná konkurence. Světovou jedničkou je Akamai, kterou následují Amazon a jeho CloudFront, MaxCDN a EdgeCast. Tuzemský projekt se je snaží porazit flexibilitou a jasným účtováním. „Zákazníci u nás oceňují absolutní jednoduchost nasazení v řádech minut a jednoznačný ceník, v rámci kterého se platí pouze za data, která se spotřebují,“ vysvětluje Cendra.

CDN77 od svého začátku změnilo strategii. Firma si původně pouze pronajímala výpočetní výkon z cloudu, takže nemusela pořizovat fyzické servery. To sice nějakou dobu fungovalo, technický tým však po čase zjistil, že tento cloud nedokáže dosáhnout požadované kvality a rychlosti. CDN77 tak v současné době má fyzické servery ve 46 lokalitách a s daty pracuje přímo v operační paměti a na SSD discích. Díky tomu narostla rychlost odbavování dat.

Firma má servery nově také v místech jako Sao Paulo, Tokio, Singapur či Sydney. „V porovnání s konkurencí máme lépe pokrytou střední a východní Evropu,“ říká Cendra. Deset největších konkurentů CDN77 je podle jeho slov ze Spojených států, což české společnosti dává možnost lépe pokrýt oblast Evropy a Ruska.

V CDN77 po roce pracuje 16 lidí (9 z nich tvoří technický tým), přičemž před rokem jich bylo 6. Společnost v současné době aktivně nabírá další zaměstnance, ať už v oblasti technologií (vývoj CDN platformy a PHP front-endu či správa, návrh a rozvoj Linux serverů), tak do oblasti marketingu a obchodu. Všechny pozice jsou vypsány na serveru StartupJobs.cz. „Aktuálně máme 3 hlavní úkoly: ustát růst po technické stránce, stihnout vylepšit technickou a obchodní podporu a pohnout s marketingem a přímým prodejem,“ popisuje Cendra.

CDN77 cílí především na střední a menší webové firmy jako jsou média, softwarové společnosti, video portály, herní servery, služby s obsahem nad 18 let a globální značky. Mezi současnými zákazníky jsou například Bet-at-Home, CaseLogic.com nebo čeští a rovněž slibně rostoucí Brand Embassy.