Čeští Tabfoundry chtějí být nejlepší na světě

Ladislav Hrbáček, Petr Messner a Michval Kvasnička. Tým Tabfoundry.

Ladislav Hrbáček, Petr Messner a Michval Kvasnička. Tým Tabfoundry. Zdroj: Jan Sedlak

Nástroje na správu a analýzu sociálních sítí v loňském roce zažívaly žně. Hromadě z nich se podařilo výrazně expandovat, některé získaly investici (například čeští Socialbakers) a velkou část z nich odkoupili giganti jako Google, Oracle či Salesforce.com. Také nový český projekt Tabfoundry se předvedl šéfce společnosti Wildfire, jež před pár měsíci spadla právě pod Google, míří do světa a chce uspět se správou záložek na Facebooku.

Mnoho správcovských nástrojů sociálních sítí je hodně komplexních. Tabfoundry se naopak zaměřuje pouze na jednu věc – spravuje záložky na stránkách na Facebooku. Toho nejčastěji využívají společnosti, reklamní a PR agentury, designéři i menší podnikatelé, kteří pomocí těchto záložek chtějí svým fanouškům a klientům přinášet marketingové akce a všemožný obsah.

„V této jedné věci bychom chtěli být nejlepší na světě,“ říká v rozhovoru v jedné z pražských kaváren spoluzakladatel Tabfoundry Ladislav Hrbáček. To je poměrně ambiciózní cíl, podobných konkurenčních služeb už totiž existuje nemalé množství. Podle mladého podnikatele je to ale o nabídce a kvalitě funkcí. „Většina z konkurentů dovoluje psát pouze HTML kód do iframu a pak ho hostují a o vše se postarají,“ popisuje, „zatímco my máme kompletní vizuální a přehledný editor.“

Nejsnazší cesta na záložky

„Tabfoundry je nejsnazší cesta k tomu, jak si záložku na Facebooku vytvořit,“ věří Hrbáček. Kdo někdy tuto činnost zkoušel bez pomocných nástrojů, jistě mu dá jen při letmém pohledu na produkt za pravdu. Nový český startup obchází pro mnohé všechny nepříjemnosti, které jsou s tvorbou záložek spojené, zejména pak kódování, programování a zakládání vývojářského účtu na Facebooku.

Namísto toho se stačí zaregistrovat na stránkách a začít tvořit v klasickém editoru. K dispozici jsou nejenom nástroje pro editaci textu a další položky, ale zejména přednastavené moduly pro funkce jako Google mapy, vkládání příspěvků z Twitteru, pole pro videa z YouTube a další. V blízké budoucnosti se mají objevit také další widgety, například pro Pinterest, Instagram či sbírání lidí do mailing listů. Po vytvoření záložky už jí pak stačí jednoduše publikovat klepnutím na tlačítko.

Základní verze Tabfoundry je k dispozici zdarma, uživatelé ale musí počítat s vloženým logem na jednotlivých záložkách. Pro náročnější zákazníky jsou pak k dispozici placené a různě odstupňované verze. Měsíční předplatné prémiové verze pro jednu facebookovou stránku tak vyjde při zaváděcí ceně na 9 dolarů a neomezený počet stránek pak na 75 dolarů.

I v tomto případě je ale nutné počítat s přítomností menšího loga Tabfoundry. Pro agentury, které potřebují pracovat s tzv. white labely a nechtějí na stránkách mít loga třetích stran, je pak k dispozici nejdražší edice končící až na 399 dolarech za měsíc. „Pokud vytváříte alespoň 4 záložky měsíčně, vyplatí se vám to,“ říká Hrbáček a poukazuje na „výrobní“ cenu záložek u klasických dodavatelů.

Jak veliký tento byznys může být, nechce spoluzakladatel služby odhadovat. Největší hráči na trhu v této oblasti mají například měsíčně 25 milionů zobrazení díky nim vytvořených záložek. „Naše představa je, že budeme mít tisíce uživatelů a stovky platících,“ plánuje Hrbáček. Jeho firma registruje největší poptávku ze Spojených států a následně Egypta, Indie a Velké Británie.

Start díky StartupYardu

Pomocí Tabfoundry byly vytvořeny facebookové záložky i pro velké světové značky, například společnosti Nivea, KIA a Viessman. Produkt pomáhaly odlaďovat tuzemské velké komunikační agentury, kterým se i v tehdejší beta verzi zalíbil. Právě agentury většinou spravují sociální sítě pro velké společnosti a Tabfoundry se tak k nim nepřímo může dostat.

Na Tabfoundry od začátku pracují 3 lidi. Kromě Ladislava Hrbáčka jsou to i vývojáři Petr Messner a Michal Kvasnička. Projekt začal ožívat až loni v květnu při startu posledního ročníku akcelerátoru StartupYard. „Bez StartupYardu bychom ten projekt vůbec nespustili,“ vzpomíná Hrbáček na začátky své mladé firmy.

Mladý podnikatel dříve pracoval právě v jedné z komunikačních agentur a pro klienty mimo jiné spravoval jejich profily na Facebooku. „Nápad se začal rodit už tam, vytváření záložek bylo komplikované a drahé,“ popisuje. Na podzim roku 2011 napsal malý prototyp, který ale nakonec nechal ležet ladem. Až den před uzávěrkou přihlášek to StartupYardu se s Petrem Messnerem rozhodli přihlásit pouze s nápadem.

„Vybrali nás a to byl ten zlom, kdy jsem musel přijít do práce, kde jsem to měl rád, a říct, že jsem dostal příležitost. Bez StartupYardu bych to nikdy neudělal,“ říká Hrbáček. Vedení akcelerátoru se líbil nápad a také to, že Hrbáček s Messnerem měli ve svém oboru zkušenosti. První jmenovaný se správou sociálních sítí a jeho kolega pak působil jako vývojář v Seznamu. „Hned na úvod nám ale dali podmínku, že si musíme sehnat někoho třetího, jinak to nezvládneme,“ směje se Hrbáček.

Jednoduché rozhraní pro tvorbu záložek na Facebooku.Jednoduché rozhraní pro tvorbu záložek na Facebooku. | Jan Sedlak

StartupYard údajně pomohl celý projekt formovat a naučil mladé tvůrce přemýšlet o věcech, které by je ani nenapadly. „Byla tam skvělá motivace. Například každý týden jsme si vzájemně prezentovali, co je nového. Kdybychom se jenom zavřeli ve sklepě, flákali bychom se.“

Akcelerátor, který aktuálně končí s výběrem projektů do třetího ročníku, Tabfoundry kromě této pomoci přinesli také investici 10 tisíc dolarů výměnou za 10procentní podíl ve firmě. To vzniku hodně pomohlo. „Peníze jsme používali výhradně na to, že jsme zaplatili grafika, založili společnost, koupili vstupenky na konference, domény, hosting a další,“ popisuje spoluzakladatel společnosti.

Lámání chleba

Teď už jsou ale kluci z akcelerátoru venku, pracují ze soukromé studovny v Národní technické knihovně v pražských Dejvicích, produkt mají hotový a ten musí začít vydělávat. Tým by chtěl být soběstačný zhruba v polovině tohoto roku. „Teď se láme chleba,“ konstatuje Hrbáček. Díky investici, zázemí StartupYardu a skutečnosti, že Hrbáček s Messnerem měli i částečné úvazky a Michal Kvasnička studuje na ČVUT, doposud dokázali úspěšně fungovat a tvořit.

„To, co jsme teď vytvořili, reprezentuje mojí tehdejší představu,“ říká Hrbáček. Nyní plánuje začít Tabfoundry prodávat a propagovat. Cílem propagace mají být nejenom různé specializované blogy a servery, ale rovněž PPC kampaně, kampaně na Facebooku a další.

Mladý tým už měl další nabídky na investici, prozatím ale odmítli. „Vždy to ale byly částky podobné těm, kterou jsme dostali od StartupYardu. To už je ale teď se spuštěním netaktické,“ vysvětluje spoluzakladatel.

A náhled výsledné stránky.A náhled výsledné stránky. | Jan Sedlak

Hrbáček si nemůže vynachválit své spolupracovníky. Petr Messner je podle jeho slov výborný a rychlý programátor, který napsal celý back-end aplikace. Ten běží na virtuálních serverech v Rackspace. Na tyto servery stačí nainstalovat Linuxový stroj, na němž běží Python a MongoDB. Systém je napsaný tak, aby byl nezávislý na poskytovateli a mohl se plynule bez přerušení přesouvat mezi jednotlivými virtuálními stroji.

„Zvolili jsme Rackspace především z toho důvodu, že je kvalitní, ale zároveň má dobrý program pro startupy – dostali jsme od nich počáteční kredit,“ říká Hrbáček. Do budoucna se ale plánují VPS také v Praze. Front-end Tabfoundry je pak napsán v HTML a JavaScriptu a na starost ho měl Michal Kvasnička.

Další kroky Tabfoundry povedou do San Diega na konferenci Social Media Marketing World, kde se chystají oslovit nejenom zákazníky a možné partnery, ale také bloggery a další.