Čínský vyhledávač Baidu roste na úkor Googlu

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Kolaz E15

Když společnost Baidu koncem minulého týdne oznámila výsledky, analytici to komentovali slovy: „O jakém zpomalení Číny tady mluvíte?“ Čínské firmě Baidu, která provozuje stejnojmenný vyhledávač, totiž stoupl ve třetím čtvrtletí čistý zisk o osmdesát procent na 259 milionů dolarů (4,75 miliardy korun). Podobně optimisticky vidí největší čínský vyhledávač i další čtvrtletí. V posledních třech měsících mají tržby Baidu stoupnout dokonce o 85 procent.

Za úspěchem vyhledávače stojí vyšší počet návštěv a s ním i lepší příjmy z reklamy. Vyhledávači Baidu ale pomohl také odchod Googlu z Číny, který čínskému vyhledávači uvolnil pozice kvůli cenzuře ze strany čínské vlády v březnu 2010. Společnost Google se z Číny nestáhla úplně, ale přesměrovala většinu provozu z čínské domény na hongkongskou doménu google.com.hk, protože v Hongkongu čínské cenzurní zákony neplatí.

Podíl Googlu na čínském trhu klesl ve třetím čtvrtletí o 1,7 procenta a americká společnost nyní drží 17,2 procenta trhu. Baidu si naopak polepšil o 2,3 procenta a dostal se na tržní díl 78,2 procenta, uvádí výzkumná společnost Analysis International. Ještě před rokem, v době odchodu Googlu z Číny, měl přitom Baidu na trhu jen 64procentní podíl. Stal se tak dominantním, že se do něj dokonce opřela státní stanice CCTV a obvinila jej z monopolismu.

Výkonný ředitel firmy Robin Li to ale vidí jinak – pro rozvoj Baidu je na čínském trhu podle něho stále hodně prostoru. „Čínské odvětví vyhledávačů je ještě v rané fázi,“ komentoval výsledky. V blízké budoucnosti se chce Baidu zaměřit hlavně na cloud computing a internet v mobilních telefonech.

Li, boháč č. 2

Šéf Baidu Robin Li je podle časopisu Forbes druhým nejbohatším mužem Číny, hned po řediteli průmyslového koncernu Sany Heavy Industry Liangem Wengenem. Hlavními konkurenty Baidu jsou v Číně vyhledávač Alibaba a skupina Tencent Holdings, jejíž firmy poskytují internetové připojení a další služby. Čína se svými více než 485 miliony uživatelů představuje největší internetový trh na světě.