Čínský Xiaomi prodal 100 tisíc telefonů během dvou minut

Xiaomi HongMi

Xiaomi HongMi

Apple není jediný výrobce, který se může pochlubit rychlými prodeji svých telefonů. Výrazných úspěchů dosahuje na domácím trhu také čínská firma Xiaomi. Její levný smartphone HongMi si během 125 sekund koupilo 100 tisíc lidí.

Xiaomi představila smartphone HongMi na konci července letošního roku. Během pár dnů si jej rezervovalo téměř 7,5 milionů zákazníků. Tak obrovskému zájmu se nelze divit. Za Androidem poháněný telefon, využívající čtyřjádrový procesor a 1GB paměti RAM, výrobce požadoval pouhých 129 euro. První série v počtu 100 tisíc kusů zmizela z pultů během 90 sekund, jak tvrdí web Techinasia.com. Aktuální cena je ještě nižší, pohybuje se okolo 96 euro.

Společnost Xiaomi byla založena v roce 2010 a už příští rok v srpnu na trh uvedla první smartphone Mi1, který se vyprodal za pouhé dva dny. Rovněž Mi2 šel na dračku. A Mi3 se objevil letos v září zároveň s novými přístroji Applu.

Telefony, které si navrhnete sami

Příčina úspěchu spočívá v zaměření na koncové uživatele, jak před časem uvedl týdeník The Economist. Například na modelu Mi2 se podílelo 1200 fanoušků, kteří prostřednictvím hlasování na sociální síti Weibo (čínská obdoba Twitteru) rozhodla, jak má nový přístroj vypadat a jaké má mít funkce. „To je forma demokracie, kterou jeho americký soupeř Apple nikdy nepřipustí,“ shrnul The Economist.

Xiaomi
Společnost na výrobu chytrých telefonů se sídlem v Pekingu. Založili ji Lej Ťün (předseda správní rady a generální ředitel), Lin Pin (prezident podniku) a pět inženýrů (nyní viceprezidenti). Firma zaměstnává kolem 3500 zaměstnanců. V roce 2012 firma prodala 7,19 milionu chytrých telefonů. Loňské tržby podle odhadu agentury Bloomberg dosáhly 12,6 miliardy jüanů (2,06 miliardy dolarů). Za letošní první pololetí činí tržby 13,2 miliardy jüanů (2,16 miliardy dolarů).

Xiaomi navíc nemá žádné kamenné obchody a ani ve větší míře nenabízí své přístroje prostřednictvím mobilních operátorů. Naopak se spoléhá na prodej před svůj web. A jak tvrdí šéf firmy Lej Ťün, eshop podniku šetří nemalé výdaje na marketing. A právě díky relativně nízkým nákladům může Xiaomi prodávat své chytré telefony ve srovnání s většinou konkurentů o dost levněji.

Lej Ťün, zakladatel Xiaomi a čínský Steve Jobs
Lej Tun, šéf XiaomiLej Tun, šéf Xiaomi | miui.ch
• Narodil se v roce 1970 v obci poblíž města Wu-chan. V roce 1991 dokončil bakalářské studium informatiky na univerzitě ve Wu-chanu
• V říjnu 1992, kdy mu bylo 22 let, nastoupil jako vývojář do softwarové firmy Kingsoft v Pekingu. Za šest let se stal jejím generálním ředitelem. V říjnu 2007 její akcie uvedl na burzu v Hongkongu.
• V roce 1999 založil čínské elektronické knihkupectví Joyo.com. O šest let později je za 75 milionů dolarů prodal americké společnosti Amazon.com.
• Když v roce 2007 odešel z řízení firmy Kingsoft, stal se z něho takzvaný andělský investor. Investoval do malých začínajících firem. Celkem jich bylo asi dvacet. Poznal při tom řadu nadaných lidí i zajímavých projektů.
• V roce 2010 zatoužil po založení vlastního start-upu, a výsledkem byl vznik Xiaomi. Tento projekt se ukázal jako velmi nosný a výnosný. Zatím je to ovšem stále menší podnik, i když jeho tržní hodnota podle listu New York Times již dosáhla čtyř miliard dolarů.
• V březnu 2013 odhadl časopis Forbes jeho osobní jmění na 1,75 miliardy dolarů. Je ženatý, má dvě dcery.

Jan Sedlák: Levný iPhone bude tam, kde na tom záleží