Společnost Disney nejsou jen známé animáky nebo v poslední době filmy všeho druhu nebo snad zábavní parky Disneyland. Společnost chce ukázat, že drží krok s dobou i v jiném směru, v pokročilé robotice. Robot od výzkumníků Disney dokáže imitovat jemnou lidskou mimiku jako souměrné mrkání očima či jemné pohyby hlavou. Také si povšimne, když k němu někdo přistoupí. Inovace mají navodit určité emocionální pouto mezi strojem a člověkem.
Stroj vyvinuli inženýři z výzkumné divize Disney spolu s vědci z University of Illinois a California Institute of Technology. Vychází z psychologie - lidé, kteří s námi mají vyšší míru očního kontaktu, nám připadají sympatičtější, chytřejší a důvěryhodnější.
Disney již roboty podobné člověku využívá ve svých zábavních parcích. Za zmínku stojí atrakce Cesta řekou Na’vi. Ta odkazuje na film Avatar a návštěvníci zde potkají takzvanou animatronickou postavu, tedy předem naprogramovaného robota, který jako loutka opakuje naučené pohyby. Ty jsou však vcelku realistické. Nově by tak pro zákazníky mohla být interakce s nimi zase o něco příjemnější a „lidštější“.
Animatronická postava v Disneylandu na motivy filmu Avatar.|
Disney letos dosáhl provozní ztráty dvě miliardy dolarů, přitom loni byl za stejné období v zisku přes 1,7 miliardy dolarů. Tržby z parků v důsledku pandemie koronaviru klesly o 85 procent. Firma to vnímá a chce se do budoucna více zaměřit na online segment a streamování přes internet. Robotika může být rovněž jednou z možné diverzifikace aktivit firmy.
Nejblíže představení robota od společnosti Disney by mohla být robotka Sophia z dílny Hanson Robotics. Ta v minulosti vystoupila na řadě konferencí, kdy s ní dělali moderátoři i novináři běžný rozhovor. I Sophia se snaž co nejvíce přiblížit projevům lidského chování. A vcelku jí to jde.
Nová simulace očního kontaktu od Disney má ale oproti Sophii ještě vyšší realističnost a reaktivnost na okolí. V simulaci robotů takřka identických s lidmi dospěla poměrně daleko také společnost Soul Machines z Nového Zélandu, zatím však pouze na digitálních platformách.