Globální byznys. Tři české start-upy překročily hranice, jejich šéfové míří mezi miliardáře

David Čaněk, Memsource

David Čaněk, Memsource Zdroj: Memsource

Jan Čurn, Apify
Jiří Psota, Yildigo
3
Fotogalerie

Apify, Yieldigo a Memsource. Tři start-upy, které mají inovativní, globálně konkurenceschopné produkty a jejichž zakladatelé ve správný čas pochopili, že internet umožňuje i firmám z centra Prahy dodávat specializované firemní služby po celém světě. Uspěli, a pokud se nic nepokazí, mají nakročeno do elitního miliardářského klubu.

Každá má jiný příběh, jedno však mají všechny tři start-upy společné. Jejich rozhled nekončí u Rozvadova nebo Jablůnkova, od začátku cílí na globální trh. Naplno tak využívají potenciál, který nabízí globalizovaný svět propojený donedávna stabilními dodavatelskými řetězci a internetem. „Náš produkt se zaměřuje na celý internet, první zákazníky jsme měli ze Spojených států, odkud v současné době plyne 60 procent obratu,“ vysvětluje Jan Čurn z Apify.

Správný přístup ale není něco, s čím by se člověk narodil. Jsou potřeba zkušenosti, které se nejlépe naberou v praxi. Své o tom ví Jiří Psota, jeden ze spolutvůrců start-upu Yieldigo. „Šli jsme do toho naivně, technicky to fungovalo dobře, ale byznysově ne,“ říká o prvním pokusu o vstup do podnikatelského prostředí.

Kompletní žebříček miliardářů najdete v novém Magazínu E15. Pokud již máte E15 Premium, najdete ho v našem online archivu.

Psota a spol. nejprve založili startup Bileto, který agregoval jízdenky hromadné dopravy. „Věděli jsme, že to není start-up, který změní svět, takže jsme začali vymýšlet nový. Už jsme věděli, jak postavit produkt, a byli jsme schopni získat investici ‚na ksicht‘, investoři zkrátka věděli, že něco umíme,“ popisuje začátky před pěti lety Psota.

Zakladatelé Yieldiga už také tušili, že Češi sice vynikají v technických řešeních, ale v prodeji a reklamě oproti zbytku Západu významně ztrácejí. Se stejným problémem se potýkají snad všechny české start-upy. David Čaněk z Memsource označuje právě těžkosti spojené s prodejem a propagací vlastního produktu za důvod, proč jeho společnost nerostla rychleji.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!