Japonské dráhy testují roboty, radí lidem s jízdními řády a doporučují výlety

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Na železničních nádražích v japonských městech testují roboty, kteří fungují jako cestovní průvodci. Robot dokáže poskytnout informace o dané destinaci a jízdních řádech v japonštině i v angličtině. Učí se také rozeznat, zda se anglicky mluvící turisté v konverzaci ptají na dostupnost památek a zajímavostí.

Jak uvedl web TravelPulse, projekt je součástí výzkumu, jak může být umělá inteligence prospěšná pro turisty. Robot komunikuje buď mluvenou řečí nebo se příslušný text zobrazí na obrazovce. Radí turistům jak se dostat do různých obvyklých destinací. Umí pomoci i při orientaci v samotné budově nádraží.

Roboti již byli instalováni na nádražích ve městech Osaka a Kjóto. Jestli budou výsledky testování úspěšné, japonské železnice plánují technologii využít na nádražích napříč celým Japonskem.

Robot fungující jako průvodce není jediným japonským projektem na poli robotiky , který se v současnosti testuje. Podle webu Innovation Enterprise má koncem listopadu 2018 v Tokiu začít testování další novinky - robota „Persuesbot“ (název je spojením jména řeckého boha Persea a slova robot). Ten bude sloužit jako ochranka na nádraží v Tokiu. Je vybavený kamerami, které umí odhalit podezřelé chování nebo balíky a zprávu o nich automaticky odešle na mobil pracovníkům ochranky. „Persuesbot“ bude také schopen identifikovat agresivitu a pohyby lidí, které často konfliktům předcházejí.

Jestli proběhnou testy úspěšně, země robota použije na olympijských hrách v roce 2020 v Tokiu.

Japonsko není jedinou zemí, kde se umělá inteligence využívá obdobným způsobem. Nedávno se k zapojení robotů přidalo i Letiště Václava Havla v Praze, které uvedlo do provozu robotického letištního průvodce. Robot Master Pepper má cestujících provázet v prostorech Terminálu 2 za bezpečnostní kontrolou a poskytovat základní informace o odletech.