Petr Kellner koupil TV Nova. Od AT T koupil stoprocentní podíl. | E15.cz

Kellner koupil televizi Nova. Její matku CME ovládne za téměř 50 miliard korun

Vladan GallistlBarbora Pánková

Skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera se vrací do největší tuzemské televize Nova, kterou již v minulosti ovládala. Kupuje totiž od telekomunikačně-mediální skupiny AT&T - Time Warner kontrolní podíl v bermudské společnosti Central Europe Media Enterprises (CME), která vlastní řadu televizí ve střední Evropě a na Balkáně včetně zmíněné Novy. Hodnota transakce je 2,1 miliardy dolarů, tedy přibližně 48,4 miliardy korun.

Podmínkou dokončení transakce je získání souhlasu akcionářů společnosti CME, Evropské komise a národních regulátorů v některých ze zemí, kde CME působí. CME provozuje televizní stanice v Bulharsku, Rumunsku, na Slovensku, ve Slovinsku a v ČR, kde vlastní například TV Nova. CME nyní svolá mimořádnou valnou hromadu za účelem schválení navrhované fúze, přičemž schvalovací proces může trvat i několik měsíců.

"Nákupem CME, respektive jejích mediálních aktivit v pěti evropských zemích, sledujeme především cíl doplnit náš telekomunikační byznys ve střední a východní Evropě. Chceme využít synergie mezi tvorbou mediálního obsahu a jeho distribucí. Motivem je tedy především rozvíjení telekomunikačního a mediálního byznysu. CME je dobře fungující společností a po jejím převzetí neplánujeme žádné překotné zásahy do jejího fungování," uvedl majoritní akcionář PPF Petr Kellner.

Financování transakce zajišťují banky BNP Paribas, Crédit Agricole CIB, Credit Suisse, HSBC, Société Générale a UniCredit. Jako poradci PPF pro strukturované financování této akvizice dále působí BNP Paribas a Société Générale.

České akcie vynášejí násobně méně než americké a západoevropské protějšky. Nejlépe si vedou akcie CME

Akvizice připadá logická i analytikům. „PPF investice dává smysl, aktivu rozumí,“ uvádí k celé záležitosti investiční bankéř, který si nepřál být jmenován. Naráží na to, že Kellnerova skupina již v televizi Nova působila. Navíc ji převzetí dává smysl, protože kontroluje telekomunikační firmu O2, která vlastní práva například na Ligu mistrů.

"Díky svým aktivitám v telekomunikacích a televizním vysílání může PPF nadále významně posílit svoji pozici a především zefektivnit své aktivity," poznamenává ředitelka ředitelka společnosti Axocom Erika Luzsicza. Skupině se tím podle ní otevírá prostor pro lepší vyjednávání při tvorbě či nakupování obsahu.

Podobná spojení telekomunikačních firem s televizními a zábavními skupinami není nic neobvyklého. Ostatně telekomunikační kolos AT&T se dohodl na převzetí právě společnosti Time Warner.

Skupina PPF se do Novy vrací po patnácti letech. V roce 2002 totiž došlo ze strany PPF k nepřátelskému vstupu do CET 21, která tehdy držela vysílací licenci na TV Nova.

Mezi dolarové miliardáře se letos dostalo rekordních osm Čechů, nováčky Baudiš a Dospiva

O dva roky později tak Kellner největší tuzemskou televizi za 642 milionů dolarů (tehdy necelých 15 miliard korun) prodal, a to současnému majiteli CME. Na celé investici tehdy Kellner podle odhadů vydělal okolo osmi miliard korun.

Skupina PPF patřila mezi zájemce o CME již před dvěma lety. Tehdy však jednání mezi Time Warner a PPF skončila neúspěšně kvůli rozdílnému pohledu na hodnotu firmy.

Přetrvávající spekulace o možném prodeji CME či jejich aktiv přitom hnaly v letošním roce cenu akcií televizní skupiny nahoru. Od začátku roku do současnosti akcie CME posílily o více než sedmdesát procent, což z nich dělá nejlepší investici na tuzemském kapitálovém trhu. Kromě spekulací o prodeji ale akciím pomáhaly rovněž solidní hospodářské výsledky. Za prvních devět měsíců skupina CME dokázala meziročně zvýšit tržby i provozní zisk. Nejvíce se jí daří na českém a rumunském trhu. 

CME je jednou z předních mediálních a zábavních společností střední a východní Evropy. Vysílá na 30 televizních kanálech, a to jak v modelu volně dostupných, tak placených kanálů, a oslovuje 45 miliónů diváků. Trend spojování tvorby mediálního obsahu a zábavy s jeho distribucí prostřednictvím telekomunikačních sítí je už několik let patrný jak v Evropě, tak v USA.

Miliardáři podepsali rekordně velký kontrakt na pozemky blízko plánované vládní čtvrti

Majitelé televizí působících v Česku

Televize Prima (vysílá od roku 1992): 

- Od roku 2005 vlastnily televizi napůl švédská mediální skupina Modern Times Group (MTG) a GES Holding podnikatele Ivana Zacha, který do firem kolem Primy vstoupil již v roce 1999. Předtím spadala do skupiny firem kolem IPB. MTG v dubnu 2017 prodala poloviční podíl firmě Denemo Media, v níž ovládal Zach prostřednictvím svých firem 25 procent, zbytek patřil podnikateli Vladimíru Komárovi, Zach se tak stal většinovým vlastníkem Prima Group. Letos v červnu pak televizní skupinu Prima zcela ovládl Ivan Zach: jeho firma THR Media koupila 75 procent v polovičním vlastníkovi Primy Denemo Media od Vladimíra Komára; v Denemo Media má přitom zbývající čtvrtinový podíl Zachova skupina GES, která zároveň už vlastní druhou polovinu Primy. V červenci převzetí povolil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). 

Televize Nova (vysílá od roku 1994): 

- Americká mediální společnost CME se majitelem CET 21, která vlastní licenci na vysílání televize Nova, stala znovu v roce 2003. Koupila ji od finanční skupiny PPF, která Novu ovládla poté, co se její někdejší ředitel Vladimír Železný kvůli následkům svého dramatického rozchodu s CME v létě 1999 ocitl v dluzích. Později se o CME začal zajímat americký koncern Time Warner, který je jejím hlavním akcionářem. V neděli skupina PPF podepsala dohodu se společností CME o jejím plném převzetí. Pokud získá souhlas akcionářů společnosti CME, Evropské komise a národních regulátorů, ovládne lídra českého televizního trhu opět investiční skupina PPF, která investuje do řady odvětví a působí na třech kontinentech. 

Televize Óčko (vysílá od roku 2002): 

- Hudební kanál, původně vysílaný v kabelových rozvodech a ze satelitu, založila skupina několika podnikatelů (například Hynek Chudárek či Jiří Němeček). Od nich ji v roce 2005 koupila mediální skupina Mafra, která mimo jiné vydává deníky Mladá fronta Dnes, Lidové noviny, provozuje zpravodajské portály iDNES.cz a lidovky.cz a patří jí i rádia Impuls. Majitelem Mafry je od roku 2013 skupina Agrofert Holding, kterou vlastnil současný premiér Andrej Babiš a kterou v únoru 2017 Babiš převedl do svěřenských fondů. 

Televize Barrandov (vysílá od roku 2009): 

- Televize, která získala licenci v rámci digitalizace pozemního vysílání, původně patřila barrandovskému filmovému studiu. Od jeho vlastníka Tomáše Chrenka, který podniká v ocelářství, energetice či zdravotnictví, ji v roce 2012 koupil majitel největší české mediální agentury Médea Jaroslav Soukup. Dnes TV Barrandov spadá pod jeho mediální společnost Empresa Media vedle například časopisů Týden, Sedmička a Interview (letos přestal vycházet měsíčník Instinkt). V září 2015 do Empresy vstoupila čínská skupina CEFC, jejíž aktivity letos převzala další čínská skupina CITIC Group, která podle databáze Prodata drží 49 procent akcií Empresy.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!