Lenovo porazilo Dell a chce být jedničkou na trhu

Lenovo

Lenovo

Lenovo překonalo Dell a stalo se celosvětovou dvojkou v prodeji osobních počítačů. Také v Česku jeho podíl narostl. Ambice má firma ještě vyšší. Popovídali jsme si s šéfem.

Na trhu s osobními počítači rozhodně není a nebude nuda. I když se stále mluví o postupném nahrazení tohoto segmentu různými tablety a chytrými telefony, faktem zůstává, že kromě klesajícího podílu netbooků si klasické notebooky a stolní počítače drží svojí linii a jejich tradiční byznys nemíří do zapomnění. Dobrým příkladem je asijská společnost Lenovo, které se meziročně podařilo výrazně růst. Její finanční výsledky ukazují jasný trend trhu s počítači – zatímco prodeje na západních trzích stagnují, růstové hodnoty firmám zajišťují rozvojové trhy včele s Čínou.

Lenovu se meziročně podařilo vyrůst o 35 procent, když za poslední čtvrtletí vykázalo příjmy ve výši 7,8 miliardy dolarů a zisk 144 milionů dolarů (nárůst téměř 88 procent). Nadpoloviční většina z celosvětových prodejů už nepatří západním zemím, ale rozvojovým trhům. Konkrétně domovská Čína se na prodejích Lenova podílela 48 procenty a další rozvojové trhy (Brazílie, Indie a další) ukusují dalších 14 procent.

Pro Číňany je Lenovo něco jako pro Čechy Škodovka

„Číňané vnímají značku Lenovo podobně, jako Češi vnímají Škodovku,“ řekl pro Živě.cz a E15.cz k úspěšnému tažení na asijském trhu marketingový šéf tuzemské pobočky firmy Robert Janásek. Není to ale pouze láska Číňanů k jejich výrobkům, co prodeje táhne výš. Rostoucí prodeje elektroniky celkově reflektují zvyšující se kupní sílu rozvojových trhů a také skutečnost, že uživatelé v Číně, Indii, Brazílii a dalších zemích si ve většině případů kupují svůj úplně první počítač a nemají choutky na tablety a podobné hračky. Čína v současné době v prodeji počítačů dokonce předčí Spojené státy. Síla asijské země je ostatně vidět také počtu uživatelů internetu – připojení k celosvětové síti používá více téměř 600 milionů tamních obyvatel, což je více, než mají USA obyvatel.

LenovoLenovo | Zive.czLenovo je v Česku aktivní a svůj podíl hodlá navyšovat i zde. Pomoci k tomu má i v záři otevřený showroom v pražské Galerii Harfa. Lenovo Czech Republic sídlí v Lighthouse Tower v Holešovicích.

Lenovo není jednička pouze na čínském trhu, ale díky dokončené akvizici společnosti NEC také na japonských ostrovech. Ve Spojených státech není postavení firmy tak dominantní, přesto se ale v posledních měsících podařil návrat zpět do klubu nejúspěšnějších. Čínský obr si zde drží pátou pozici.

V součtu všech podílů a prodejů na všech trzích, na kterých Lenovo působí, se firmě podařilo přeskočit dlouhá léta dominující Dell a s 13,5 procenty jí tak patří celosvětová druhá pozice, hned za HP. „Hlavním cílem pro všechny pobočky na světě je mít dvouciferní podíl na trhu,“ začal v rozhovoru pro Živě.cz s vysvětlováním strategie Lenova šéf české pobočky Petr Toman. Firma přitom zvolila taktiku obsazení všech oblastí trhu. Zatímco ještě pod IBM (Lenovo divizi počítačů odkoupilo v roce 2005) byly počítače určeny pouze pro firmy, Lenovo se snaží vydávat modely jednak pro firemní zákazníky (stále populární ThinkPady), ale také pro studenty, běžné uživatele atp. s tím, že se dotýká také nejnižších cenových hladin. Firma nedávno mimo jiné přišla s několika modely tabletů a na čínském trhu prodává například chytré televize a mobilní telefony.

Expanzi má v plánu také v příštím roce, kdy plánuje uvést tablety s Windows 8 a zcela jistě také další přístroje běžící na ARMu. Ještě letos dorazí také na český trh nový ultrabook IdeaPad U300s, který se bude prodávat za necelých 20 tisíc korun.

Lenovo chce být jednička na trhu

Zmiňovaný dvouciferný podíl na trhu už se několik měsíců daří držet také tuzemské pobočce, která se díky výsledkům v posledních třech kvartálech dostala na pozici trojky na zdejším trhu. Lenovu v Česku patří téměř 11procentní podíl a jak ukazují poslední finanční výsledky, firma zde meziročně rostla o 38 procent.

„Jednou metou v Lenovu je dosáhnout dvouciferný podíl na trhu. To se nám daří už několikátý kvartál za sebou,“ řekl v rozhovoru Toman. Podle jeho slov to značí, že se značka Lenovo na českém trhu ustálila a drží si pevné postavení. „Ještě před třemi lety o Lenovu v Česku skoro nikdo nevěděl. Věděli o něm pouze fajnšmekři, kteří dříve používali ThinkPady od IBM,“ doplnil Tomana marketingový šéf Janásek. „Oproti některým konkurentům máme výhodu, že máme ucelenou řadu firemních notebooků,“ míní šéf tuzemské divize. Poukazuje tak na silné postavení Lenova mezi firmami. V České republice je „bývalé IBM“ stále jedničkou v prodeji osobních počítačů firmám.

Podle slov obou představitelů zdejší pobočky má ale Lenovo ještě vyšší ambice, a to nejen na našem trhu. Firma u nás chce dosáhnout na 15procentní podíl. Přesný plán, kdy se tak má stát, ale neexistuje, nebo minimálně není veřejný. „Že bychom měli přesný plán, že se tak musí stát v příštím kvartálu, to se nedá říci,“ řekl v zasedačce s výhledem na holešovickou část Vltavy Petr Toman. Číňané nicméně chtějí postoupit také v globálním měřítku. Poté, co se dostali před Dell, chtějí porazit také Hewlett-Packard, který si nakonec divizi Personal Systems ponechá.

Dell hodlá jít jinou cestou

„Máme obrovskou výhodu v tom, že se jako firma soustředíme pouze na osobní počítače a podobné produkty,“ popisuje smýšlení Lenova Toman. Myslí si, že díky výrazným investicím do inovací (Lenovo je jedním z největších držitelů patentů v oblasti osobních počítačů a notebooků) a relativně úzké soustředěnosti mohou oproti konkurenci získat body k dobru. Podobnou strategii z konkurentů volí třeba Acer, ten ale nemá tak silné postavení u firemních zákazníků. Lenovu by se útok na HP mohl povést, protože není úplně jasné, co se po nedávném personálním a strategickém zemětřesení s HP bude dít.

Naopak Dell by o své stále výborné postavení mohl postupně přicházet, minimálně ve srovnání s HP a Lenovem. Michael Dell totiž nedávno oznámil, že bude klást mnohem větší důraz na rozvoj byznysu s vyšší marží a namísto počítačů a komponent budou jeho prioritou servery, datová centra, software a s tím spojené služby. Dell se tedy chce vydat cestou firem jako HP a IBM.

Změna kurzu už se projevila na posledních finančních výsledcích. Prodeje koncovým zákazníkům klesly o 6 procent na 2,8 miliardy dolarů, což je ale v kontrastu právě s 7procentním nárůstem v oblasti služeb. „Finanční výsledky odráží novou strategii společnosti Dell v poskytování kompletních korporátních řešení na míru,“ řekl pro Živě.cz a E15.cz šéf tuzemské pobočky Dellu Jiří Kysela. Největším tahounem divize osobních počítačů byl notebook Dell XPS 15z, jehož prodeje narostly o 207 procent. Dell celkově meziročně vyrostl – oproti loňskému zisku 822 milionů dolarů za poslední letošní kvartál vykázal zisk 893 milionů. Příjmy povyrostly na 15,37 miliardy dolarů.

LenovoLenovo | Zive.czPodíl jednotlivých divizí Dellu na celkové hodnotě firmy (při tržní kapitalizaci 27,6 miliardy dolarů).

Česká pobočka Dellu své finanční hospodaření nezveřejňuje, podle slov Kysely se jí ale daří dobře. „Tržby v regionu EMEA meziročně vyrostly o 4 procenta díky silným prodejům v České republice, Polsku a Rusku,“ řekl.

Kam se bude trh s osobními počítači ubírat v následujících měsících, není úplně jasné, ale například Intel si slibuje silné prodeje od ultrabooků. Podle jeho prognóz by až 40 procent prodaných počítačů měly tvořit právě tyto supertenké modely. Výrazněji ovlivněna ale v příštím roce může být cena. Nedávné záplavy v Thajsku totiž ochromily značnou část výroby klasických pevných disků, což se na ceně jednotlivých modelů výrazně projevilo. U počítačů se však toto zdražení může projevit až déle. „V současné době máme díky procesu plánování a objednávání naskladněn dostatečný počet disků za standardní ceny, aktuálního čtvrtletí se tedy záplavy nedotknou,“ řekl šéf českého Lenova. „Je ale možné, že se zvýšení ceny projeví někdy v příštím roce,“ doplnil opatrně.