Mediální akvizice trhají rekordy, jejich hodnota je nejvyšší od roku 2007

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Shutterstock.com

Český mediální trh prochází v posledních měsících výraznými majetkovými změnami a není v tom žádnou výjimkou. Podle údajů specializované agentury Mergermarket je hodnota fúzí a akvizic na světovém mediálním trhu za prvních sedm měsíců roku nejvyšší od roku 2007.

Příkladem je několik dní staré oznámení zakladatele Amazonu Jeffa Bezose o koupi prestižního listu The Washington Post. A další obchody budou následovat nejen v zahraničí, ale podle expertů i v tuzemsku. „Očekáváme, že zvýšená aktivita bude v této oblasti pokračovat další jeden až dva roky,“ řekl deníku E15 partner právnické kanceláře Havel, Holásek & Partners a poradce pro velké transakce Jaroslav Havel.

Od ledna do konce července se podle Mergermarketu uskutečnily akvizice a fúze na celosvětovém mediálním trhu za 74,3 miliardy dolarů (zhruba 1,44 bilionu korun), což je více než v posledních pěti letech za celý rok. Je to také o 130 procent více než ve stejném období loni.

Rekordní byl zejména právě uplynulý měsíc. V červenci činila hodnota transakcí na mediálním trhu 26,9 miliardy dolarů (asi 522 miliard korun). To je dokonce nejvíce za jednotlivý měsíc za posledních šest let od května 2007. Díky tomu se očekává, že letošní třetí čtvrtletí bude rovněž rekordní za několik posledních let.

V Česku transakce obstarali Bakala, Babiš a Lukačovič

Také v Česku přineslo letošní druhé čtvrtletí tři velké transakce v mediálním průmyslu. První byla koupě společnosti Centrum Holdings vydavatelstvím Economia Zdeňka Bakaly. Druhou oznámená koupě vydavatelství Mafra ze strany Agrofert Holdingu Andreje Babiše. V červenci pak Seznam Iva Lukačoviče koupil třetinový podíl ve vydavateli deníku Právo, firmě Borgis, která patří Zdeňku Porybnému.

Experti jsou přesvědčeni, že poslední slovo dosud neřekl zejména Andrej Babiš. „Domníváme se, že dojde k další koncentraci na trhu tištěných médií, protože jsou v řadě případů dlouhodobě ztrátová. Je možné, že kromě Babiše budou nakupovat i další silní hráči na tomto trhu. Již delší dobu pozorujeme trend posilování podílů velkých vydavatelských domů v internetových médiích a portálových službách,“ dodal Havel.

Jedna mediální transakce také vévodí žebříčkům fúzí a akvizic v oboru technologií, médií a telekomunikací. Je jí prodej Virgin Media skupině Liberty Global, která mimo jiné vlastní i tuzemského kabelového operátora UPC. Transakce měla podle Mergermarketu hodnotu 25 miliard dolarů.