Pavel Šafr: Blesk by měl být důvěryhodný deník

Pavel Šafr

Pavel Šafr Zdroj: Lubos Wisniewski

Pavel Šafr řídí nejčtenější český deník od května a chystá v něm řadu změn. Blesk by se měl podle něj stát důvěryhodným deníkem, který se bude víc zabývat celospolečenskými a politickými tématy.

* Dosud jste šéfoval novinám, které jsou považovány za seriózní. Myslíte, že by i noviny jako Blesk měly mít ve společnosti vzdělávací funkci?

Ale jistě, obzvlášť v dnešní době by měly noviny mít vzdělávací funkci co největší. Vždyť se nakonec podívejte (ukazuje na titulní stranu Blesku s koláží, na níž Vít Bárta předává úplatek Kristýně Kočí). Hlavní zpráva je tu o úplatcích, o tom, jak špičkový politik uplácí své okolí. Ta zpráva vznikla z informací reálné policejní zprávy. Ta informace osvětluje jednu z nejdůležitějších kauz, která se odehrává na politické scéně, potažmo v celé společnosti. Nemáme tady žádnou béčkovou celebritu na sestupu, lidé se tu něco dovědí o závažném celospolečenském problému a navíc to vědí jako první.

* Tím se možná potvrzuje změna, kterou v Blesku údajně chystáte – větší důraz na politiku a sociální témata…

Tady ale nejde o politiku, jde o to, co se děje nejdůležitějšího. Každý máme v hlavě nějaký žebříček priorit toho, co je důležité. A my samozřejmě klademe důraz na to, aby ty noviny byly zábavné a čtivé pro co největší skupinu lidí, aby poskytovaly i funkci relaxační. Ale to, co se z novin nesmí vytratit a co bych do nich chtěl svým způsobem vrátit, tak jsou důležitá témata a také problémy, s nimiž se naše země potýká a na jejichž řešení závisí její budoucnost.

* To abychom tedy obecně začali brát Blesk vážněji.

Ale já to také vážně myslím. A to se všemi novinami, kde jsem působil – ať to byly Lidovky, deník Dnes nebo ať je to Blesk. Proto také trvám na tom, že deník Dnes potřeboval výraznou změnu směrem k atraktivitě, aby se z něj nestal ministerský plátek. Blesk potřebuje na druhou stranu především důvěryhodnost. Pro čtenáře to musejí být noviny, kterým můžou věřit, a to podle mě vůbec není v rozporu s jejich atraktivitou.

* Dejme tomu, že se touhle titulní stranou snažíte říct, že korupce je závažné společenské téma. Jste přesvědčen, že na to čtenáři Blesku uslyší?

Já jsem se tímhle tématem zabýval ve všech médiích, v nichž jsem působil, a dál se tím tématem také zabývat budu. To, že se mění titul a jeho žánry, to jsou pouze proměnné, kterým se dá přizpůsobit. Já mám v hlavě po celou dobu, co noviny dělám, jedinou věc, a to je budoucnost téhle země.

* Každý den ale nebudete mít policejní zprávu o tom, jak Bárta uplácel Kočí. Jakou jste měl k téhle titulní straně alternativu?

Byla to zpráva o rozvodu Alice Bendové a není to nic proti ničemu. Ta zpráva nikoho nepoškozuje, opírá se o realitu a já nemám nic proti tomu, aby to byl hlavní článek.

* Je fakt, že rozvodovost můžeme také považovat za celospolečenské téma, ale není to už v této chvíli spíš námět na titulní stranu vaší „sesterské konkurence“, tedy deníku Aha!?

Jestli si všímáte určitého zpřesnění v identitě každého z těchto dvou titulů, tak bych řekl, že si všímáte správným směrem… Ale překvapuje mě to, protože jsme s tím skoro ještě nestihli začít.

* Ono to tak trochu vyplývá z toho, co jste vždycky dělal. Navíc se redakce sestěhovaly na jedno patro, což naznačuje i větší kooperaci.

Není to tak, že by se redakce sestěhovaly k sobě, to ne. Skutečně tady ale existuje projekt, který by redakce k sobě přiblížil, ovšem to ještě není vůbec schválené, to je otázka tak dalšího půl roku. Rozhodně zůstane zachována identita obou titulů, to nic nemění na tom, že v některých technických aspektech mohou ty redakce spolupracovat, abychom zachovali jejich co nejzdravější ekonomický provoz.

* A budou také spolupracovat, co se týče výměny informací? Že si v Aha! řeknou, tohle by se víc hodilo do Blesku a naopak?

To je opravdu ještě předčasná otázka, navrženo je několik modelů té spolupráce a nerad bych předjímal. Aha! má rozhodně svého šéfredaktora, jeho redakce zůstane samostatná. Určitě tedy není na stole úvaha, že bychom spojovali obě redakce do jedné.

Celý rozhovor najdete v čísle 7 časopisu Strategie, jenž vychází 21. července