Přichází hyper-personalizace. Bez dalšího sbližování se zákazníkem obchodníci neuspějí

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Ilustrační foto
2
Fotogalerie

Kdo chce uspět v marketingu, bude muset znát svého zákazníka jako svého nejlepšího přítele.

Vznik marketingu jakožto samostatného oboru se datuje do 19. století, od té doby ale prošel významným vývojem, tedy hlavně způsob, kterým předává informace – od vývěsních štítů, billboardů, reklam v TV až po sociální sítě a behaviorální reklamu. Personalizace sdělení je tak nyní hlavním buzzwordem oboru. Dochází dokonce k takové personalizaci, že aktuální vývoj v tomto ohledu už musí být nazýván dokonce hyper-personalizací.

S hyper-personalizací v současnosti intenzivně pracují marketingoví průkopníci jako Amazon, Starbucks, Spotify nebo Netflix. Od „staré dobré“ personalizace se liší hlavně tím, že kromě původních dat jako jméno, titul, organizace a podobně, bere v úvahu také údaje o chování zákazníka a takzvaná real-time data.

Například již zmiňovaný Starbucks vyvinul vlastní aplikaci s použitím umělé inteligence. Přihlášený uživatel v mobilní aplikaci získává jedinečné nabídky založené na svých osobních preferencích, chutích a předchozích nákupech. Výsledkem je 24procentní podíl objednávek přes tuto aplikaci na všech objednávkách firmy.

Hyper-personalizovaná doporučení na stránkách Amazonu vykazují oproti konkurenčním e-shopům o 60 procent vyšší konverzi. Obrovský úspěch zaznamenala personalizovaná streamingová služba Discover Weekly od Spotify a zákazníci si pochvalují vytříbená doporučení, která jim zasílá filmová a seriálová služba Netflix.

Hyper-personalizace se už ale šíří i do ulic, například s automobilkou Renault, která odhalila billboardy se schopností zjistit informace o značce, typu a barvě auta na základě SPZ a zobrazit unikátní reklamu právě jen pro jeho řidiče. Trend už se začíná integrovat také v kamenných obchodech: zákazníci se tak už brzy nebudou muset probírat velkým množstvím rozličného zboží, ale jen tím, co by se jim podle umělé inteligence potenciálně mohlo hodit nebo líbit.