Producenti chtějí zvýšit filmové pobídky, kvůli zahraniční konkurenci

Film Marguerite, který se natáčel v Čechách, získal francouzskou filmovou cenu César
v kategorii nejlepší výprava.

Film Marguerite, který se natáčel v Čechách, získal francouzskou filmovou cenu César v kategorii nejlepší výprava. Zdroj: ctk

Pobídky pro zahraniční filmaře v poslední době zvýšili Maďaři či Francouzi. Česko by mělo přidat také, jinak nebude se svými dvaceti procenty konkurenceschopné, varují producenti.

Zahraniční filmaři loni v Česku podle prvních odhadů utratili přes čtyři miliardy korun, zatímco v roce 2014 to bylo 3,4 miliardy. K dalšímu nárůstu pomohly filmové pobídky zavedené v roce 2010. Jenže do budoucna jejich současná podoba nemusí vystačit, varují producenti. Důvodem je skutečnost, že některé evropské země jako Maďarsko či Francie v poslední době přistoupily ke zvýšení pobídek.

V obou zemích je to nyní 30 procent, zatímco v Česku dostanou zahraniční producenti z uznaných nákladů jen dvacet procent. „Dříve to byly dostihy, kdo bude mít pobídky a kdo ne. Nyní to začínají být dostihy o to, jak vysokou pobídku která země dá,“ uvedl již dříve v rozhovoru pro deník E15 šéf produkční společnosti Milk and Honey a místopředseda Asociace producentů v audiovizi Radomír Dočekal.

Asociace podle něj zvažovala již nyní, v době projednávání nového zákona o audiovizi, že by zkusila u státu prosadit zvýšení. Asociace vycházela i z názorů zástupců amerických velkých studií, kteří do Česka zavítali loni a bedlivě sledují vývoj v celé Evropě.

Dvacet procent zatím stačí

„V současné situaci dvacet procent díky stávající infrastruktuře a kvalitě služeb v rámci konkurenceschopnosti dostačuje.
Nicméně do budoucnosti musíme určitě přemýšlet a jednat o tom, zda by se mělo navýšit na 25 procent,“ míní. Stát se diskuzi o případném zvýšení pobídek, na které letos už třetí rok po sobě vyčlenil osm set milionů korun, nebrání.
Podle šéfky Státního fondu kinematografie Heleny BezděkFraňkové je ale nutné rozhodnout na základě vícero faktorů a nejen proto, že daňové vratky zvyšují v okolních státech.

„Z uvedeného důvodu připravuje fond analýzu stavu českého filmového průmyslu, která podá komplexní popis současného filmového průmyslu v ČR, především jeho kapacity a struktury,“ řekla deníku E15 šéfka fondu. Analýza by měla například odpovědět na otázku, jaká by měla být po případném zvýšení pobídek výše každoročních alokací a jak to ovlivní strukturu žadatelů – a hlavně, zda to přiláká nové filmaře. „Takže v současné době neříkáme ani ano, ani ne a vyčkáme na výsledky analýzy,“ dodala.

Radomír Dočekal: Filmy velkých amerických studií se Česku stále vyhýbají