Lasvegaský veletrh technologií Consumer Electronics Show (CES) je největší prezentací spotřební elektroniky na světě. K vidění na ní jsou však v posledních letech i domácí spotřebiče, automobily, zdravotní pomůcky i profesionální řešení. Dříve striktně rozdělené kategorie se dnes ve stále větší míře propojují a hranice mezi nimi stírají. Ve Vegas toho bylo opět k vidění mnoho – desítky tisíc výrobků od těch praktických a zajímavých až po úplně nesmyslné.
Pokud bychom měli veletrh shrnout do několika málo slov, definovaly by ho výrazy: 5G (mobilní sítě páté generace), IoT (konektivita spojující jednotlivá zařízení), AI (umělá inteligence), automobily (samořiditelné či se smart palubními deskami), hlasoví osobní asistenti a smart výrobky pro osobní a zdravotní péči.
Do ústraní se celkem překvapivě dostává audio a video zábava, která předlouhé roky CES a podobným veletrhům dominovala. Při procházení klíčových expozic značek jako LG, Panasonic, Samsung nebo Sony byl u většiny z nich kladen důraz na jiné oblasti, jako jsou chytrá domácnost, autonomní vozidla nebo domácí spotřebiče.
Odpověď na OLED
Přesto i v oblasti spotřební elektroniky odhalil CES několik větších novinek. Tou asi největší je technologie Micro LED od Samsungu, s níž cílí korejský výrobce přímo proti úspěšné technologii organických displejů OLED již pevně etablované v segmentu plochých televizorů. Samsung s OLED několik let sám pracoval, ale nakonec na tento zobrazovací systém zanevřel, protože se s ním celé roky táhly problémy při výrobním procesu.
Ty se podařilo vyřešit jeho největšímu konkurentovi LG, který nyní dodává OLED panely i pro další firmy jako Sony, Panasonic a dalším. Samsung kvůli úspěchu OLED ztratil poměrně výrazně tržní podíl v segmentu prémiových televizorů a v Micro LED vidí cestu, jak ho získat zpět.
Chystané televizory nabídnou vynikající barevné podání a perfektní černou díky tomu, že (stejně jako OLED panely) nemají podsvícení – každý bod je sám o sobě zdrojem světla. Výhodou oproti OLED má být výrazně vyšší jas, který je důležitý pro plné využití technologie HDR, v níž jsou dostupné filmy a seriály na streamovacích službách (např. Netflix) nebo na UHD Blu-ray discích. HDR přináší vyšší dynamický rozsah obrazu, větší barevnou paletu a lepší kontrast.
Asistenti do auta
Hodně času jsme věnovali prohlížení expozic výrobců automobilů nebo jejich subdodavatelů. Přestože je plnohodnotné nasazení samořiditelných vozů stále poměrně vzdálenou budoucností, hlavně kvůli legislativě, nástup chytrých palubních desek, asistentů a propojení vozu s domácností probíhá už nyní. Nejen do aut, v podstatě do čehokoli implementují výrobci hlasové asistenty od Googlu nebo Amazonu.
V angličtině už lze „komandovat“ hudební přehrávače, televizory, trouby nebo chladničky. Umělá inteligence proniká též do dětských pokojíčků, kde může roztomilý robot předčítat ratolestem pohádky. Otázkou samozřejmě je, zda vůbec něco takového uživatelé chtějí. Na to se na CES nikdo moc neptá. Pro mnoho firem je podstatné pouze ukázat, co je dnes možné vyrobit a předvést.
Rozhodne trh
U leckterých prezentací, jako například smart konceptu pro stadiony od společnosti Panasonic, kde brýle pro rozšířenou realitu ukážou opakované záběry, ale současně je divák kvůli nim i monitorován, ukazuje se mu cílená reklama a systém hodnotí, jak kvalitně fandí, si musíme položit otázku, jestli podobné výstřelky nejsou již za hranicí akceptovatelnosti.
O tom musejí nakonec rozhodnout zákazníci, zda o takovou technologii projeví dostatečný zájem, nebo dají výrobcům najevo, že tudy cesta nevede. Připomínkou toho, jak pomíjivý může náš technologiemi zajišťovaný životní komfort být, bylo i to, když během veletrhu vypadla v části Las Vegas elektřina včetně oblasti výstaviště. Sebechytřejší hračičky i super rychlá 5G konektivita byly v tu chvíli desítkám tisíc návštěvníků bez proudu zcela k ničemu…
Autor je šéfredaktorem magazínu SELL
Konkrétní představené technologie si prohlédněte zde: