Šéf SAP: Máme nejrychleji rostoucí IT produkt v historii

Jim Hagemann Snabe, Co-CEO SAP.

Jim Hagemann Snabe, Co-CEO SAP. Zdroj: SAP

Počítačovou infrastrukturu v blízké budoucnosti čeká zásadní proměna. Firemní hardware se má začít přesouvat k železu bez klasických pevných disků a k strojům s obrovským množstvím paralelních procesů. Společným klíčem k tomu bude zpracování dat v paměti (in-memory computing) a jejich mnohonásobná komprese. V exkluzivním rozhovoru pro E15.cz to tvrdí výkonný šéf softwarového giganta SAP Jim Hagemann Snabe.

„Věříme, že všechna firemní data mají být v paměti,“ říká Snabe. „Klasické disky odchází na odpočinek a firmy díky tomu mohou z obchodních aplikací získat mnohem více informací.“ Šéf SAPu tak mechanickým diskům přisuzuje stejný osud, jako šéf konkurenčního Oraclu Larry Ellison. Obě firmy v posledním roce oznámily zásadní posun ke zpracování dat v pamětech a ukládání na SSD discích a každá z nich samozřejmě tvrdí, že oni na to jdou lépe, než ostatní.

SAP a Oracle se přou o to, co je to ten pravý in-memory computing. Oracle si ve svých strojích Exadata kromě klasické DRAM paměti pomáhá také vrstvou SSD disků, SAP zase přisuzuje největší roli samotné DRAM. „Dříve bylo paměti málo a byla drahá. Dnes už ale umíme data komprimovat a je možné je skladovat pouze v paměti,“ říká Snabe.

Nejrychleji rostoucí IT produkt

Německá softwarová společnost na in-memory postavila svojí budoucnost a databázovou platformu HANA. „S HANA jsme schopní trh vést, ne ho následovat,“ věří hlavoun SAPu. Jim Hagemann Snabe se podle jeho slov v roce 2010 společně se svými kolegy rozhodl, že změní celý SAP a HANA je výsledkem.

I podle odborníků a analytiků se ze SAPu po příchodu HANA stala nová firma. Samotný databázový systém se během jednoho roku stal jedním z vůbec nejrychleji rostoucích IT produktů v historii. HANA v loňském roce vykázala růst počtu zákazníků o 142 procent a SAP má podobné ambice také pro letošek. Novou databázi už aktuálně využívá přes tisíc zákazníků.

HANA zároveň v roce 2012 přinesla příjem téměř 400 milionů eur. V celkových číslech firmy je to sice stále zlomek, tempo růstu je ale obrovské. „SAPu trvalo 18 let, než dosáhl na příjmy 400 milionů eur,“ vyčísluje Snabe. „S HANA se to podařilo za jeden rok.“

Zpracování dat v řádech sekund namísto hodin a dnů. SAP HANA.Zpracování dat v řádech sekund namísto hodin a dnů. SAP HANA. | Jan Sedlak

SAP má po celém světě přes 230 tisíc zákazníků a velká část z nich podle Snabeho slov o přechod na HANA jeví veliký zájem. Pro německou firmu se otevírá nový prostor, počátkem roku totiž představila verzi byznysových aplikací Business Suite právě pro platformu HANA.

Pouze software z dílen SAPu ale nemá být jediným hnacím motorem pro nasazování nové databáze. HANA umožňuje chod také dalších aplikací od jiných výrobců a dodavatelů. „O tuto oblast se zákazníci velice zajímají,“ říká Snabe. Ze současné tisícovky zákazníků jich ostatně 25 procent tvoří ti, kteří SAP dříve nepoužívali.

Největší cloud

Jim Hagemann Snabe vidí prostor pro nasazení HANA také v konzervativním Česku. „Deset největších českých firem používá naše aplikace a z první stovky jich je asi 77,“ popisuje. Evropu jako celek nicméně považuje spíše za trh v problémech a největší příležitost růstu vidí v Číně. „Osobně si myslím, že Evropa je v situaci, kdy musí investovat do inovací a nových technologií,“ říká Snabe. Tradičně největším trhem jsou Spojené státy, které jsou zároveň domovem největší konkurence SAPu (Oracle, Salesforce.com a další).

Pro SAP nyní bude kritické sestavit celosvětový tým odborníků a naučit partnery a zákazníky technologii HANA rozumět. S nedostatkem zkušených lidí měl SAP například dříve problémy v Česku, když jeho technologie nasazovali partneři, kteří jim nerozuměli úplně do hloubky. Následkem toho se u zákazníků objevovaly některé zásadní problémy.

SAP chce mít během několika následujících let až miliardu uživatelů a hodnotu přes 20 miliard eur. Významným podílem se na tom má podílet i cloud. „Cloud bude hrát hlavní roli, ale pořád bude menší částí našich kompletních příjmů, protože firmy za něj neplatí jednu sumu naráz, ale platí pravidelné poplatky,“ říká Snabe.

Německý obr podle slov jeho šéfa v posledních 6 letech do cloudu uskutečnil „obrovské investice“, mezi které patří například miliardové koupě společností SuccessFactors a Ariba v loňském roce. Následkem toho má SAP v cloudu více než 20 milionů uživatelů. „V současné době máme nejvíce firemních zákazníků v cloudu, než kterákoliv jiná společnost,“ chválí si Snabe.

Objem obchodů v cloudových aplikací SAPu už přesahuje miliardu dolarů a tato oblast v SAPu roste v trojciferných hodnotách. „Myslím si, že máme nejkompletnější sadu cloudových nástrojů,“ věří Snabe. To ale tvrdí také Oracle. SAP nicméně díky programu Business ByDesign umožní v cloudu .

S tímto vším chce SAP vést budoucnost. „S HANA redefinujeme zpracování dat v reálném čase a věřím, že začínáme novou éru ve firemním IT prostředí,“ potvrzuje prohlášení z Business Suite pro HANA. „Zákazníci jsou s HANA schopní predikovat budoucnost a ne pouze reportovat minulost.“