SERIÁL: Startupy, které hýbou světem (III)

startupy, aplikace

startupy, aplikace Zdroj: profimedia.cz

Web Business Insider vybral dvacítku nejzajímavějších startupů, které vznikly v roce 2012. Projekty vybírali redaktoři, technologičtí odborníci i investoři. Jaké aplikace a weby mají podle Business Insideru největší potenciál zaujmout? Představujeme třetí várku.

Brewster – vyšší dimenze vašeho mobilního adresáře

Za mobilní aplikací pro iPhone Brewster, která funguje od července 2012, stojí Steve Greenwood. Nabízí různé funkce, které obohacují adresář vašich kontaktů v mobilním telefonu. „Brewster směřuje k tomu být lepší alternativou chytrých adresářů, které v současnosti většina smartphonů nabízí. V iPhonech by mohl uspět stejným způsobem jako Instagram, který v podstatě nahradil fotografickou aplikaci od Applu,“ komentuje to Business Insider.

BrewsterBrewster | Brewster

Greenwood před sedmi lety původně jen hledal způsob, jak si chytře zorganizovat své osobní kontakty. Udělal si proto seznam v excelu, který uměl třídit kontakty podle různých kritérií. Poté, co se o tom dozvěděli jeho známí, chtěli po něm, aby jim stejným způsobem zorganizoval i jejich adresář. A v tu chvíli si Greenwood uvědomil, že je to zřejmě díra na trhu.

Poté se navíc začal rodit úspěch sociálních sítí Facebook, LinkedIn nebo Twitter, což znamenalo ještě větší výzvu jak efektivně integrovat kontakty z různých míst do jedné služby.

Co tedy Brewster umí? Váš mobilní adresář průběžně aktualizuje o všechny změny, které u kontaktů zachytí na Facebooku, LinkedInu, Foursquare (geolokační službě s prvky sociální sítě) nebo v emailových klientech. Když na kontakt v aplikaci kliknete – můžete mu zavolat, poslat esmesku či mail, ale také zprávu na některou ze sociálních sítí. Můžete si taky kontakt rychle „prolustrovat“ a vytáhnout ze sociálních sítí jeho současou pracovní pozici nebo místo pobytu. (Samozřejmě zjistíte jen tolik informací, kolik vám vzájemné nastavení profilů na sociálních sítích povolí.)

BrewsterBrewster | Brewster

Brewster je ale také takový chytrý „sociální vyhledavač“. Chcete vědět s kým zajít na hokej? Aplikace zjistí, kdo je fanouškem tohoto sportu na Facebooku, nebo vám připomene, s kým jste na toto téma dříve konverzoval – proskenováním esemesek, mailů či pošty na Facebooku.

Podle Greenwooda má aplikace člověku přímo pomoci si uvědomit, koho v životě zrovna vyhledává a s kým naopak ztrácí kontakt. „Různé algoritmy umí zjistit, s kým jste zrovna v nejbližším kontaktu a také koho v poslední době zanedbáváte,“ shrnuje Greenwood.

BrewsterBrewster | Brewster

Highlight: sociální skener vašeho okolí

Mobilní aplikace Hightlight umí detekovat lidi, kteří také užívají tento software a pohybují se ve vašem okolí. Zobrazí je na Google Map a dodá vám o nich informace, které o sobě aplikaci svěřili. Není nutné být s lustrovanou osobou v žádném stvrzeném virtuálním sociálním vztahu, k odeslání informací dotyčný nemusí poskytnout svolení. Kdo užívá Highlight musí počítat s tím, že data o něm budou k dispozici všem uživatelům aplikace. To vyvolává u lidí rozporuplné reakce. Část z nich zmiňuje obavy o možném zneužití služby například ke stalkingu.

HighlightHighlight | Highlight

Za Hightlightem stojí Paul Davison, službu spustil v lednu 2012. Zatím funguje hlavně jako hračička uvnitř úzké technologické komunity, možná ovšem ukazuje směr, jakým se bude vyvíjet budování sociálních vazeb v reálném světě. Tedy že se bude čím dál více opírat i o informace z virtuálního světa.

„Vždycky vás otráví, když vstoupíte do nějaké místnosti, podniku, někoho poznáte, ale nevíte kam si ho zařadit. Hightlight je způsob, jak si nenápadně zjistit o koho se jedná. Pomocí GPS váš telefon osobu detekuje (samozřejmě pokud aplikaci také užívá) a poskytne vám o ní potřebné informace,“ vysvětluje v kostce možnost využití aplikace Business Insider.

HighlightHighlight | Highlight

Highlight je napojený hlavně na informace z facebookových profilů, je schopný najít společné zájmy s lustrovanou osobou, skrz platformu ji můžete poslat zprávu nebo ji třeba jen „bookmarkovat“. Aplikace může sloužit třeba i k seznamování, hodí se třeba dopředu vědět, že má terč zájmu na Facebooku informaci, že je ve vztahu.

Automatické propojení s Facebookem je ale strašákem pro ochránce soukromí, kteří upozorňují na to, že Hightlight vás neupozorní na to, že o vás někdo sbírá informace a nenechá vás to schválit. Propojení s GPS navíc může poskytnout spoustu informací o vašich návycích. Přesto si služba nachází početné fanoušky, kteří ji oceňují jako užitečného socializačního pomocníka v dnešní mobilní překotné době.

HighlightHighlight | Highlight

Gumroad – prodejte své produkty přímo přes sociální síť

Gumroad je aplikace, která jede na vlně trendu alternativního způsobu nakupování. Umožňuje prodávat vaši hudbu, fotky, trička a cokoli dalšího přímo vaším přátelům či followerům na sociálních sítích jako je Facebook, Twitter nebo Pinterest. Výhoda je jasná, nemusíte se dělit o zisk tučnou provizí s platformami jako je Amazon, iTunes atd.

GumroadGumroad | Gumroad

Za Gumroadem stojí dvacetiletý Sahil Lavingia, službu spustil v únoru 2012. Livingia od patnácti let vytvořil už přes 20 různých aplikací a vydělal už přes 100 tisíc dolarů. Gumroad má dobře našlápnuto, jednoduchý systém vkládání nabízených produktů a propojení plateb se sociálními sítěmi funguje a trefuje se do rostoucí poptávky po alternativní internetové směně zboží.

Princip Gumroadu vysvětluje následující video:

Branch – hybrid mezi blogem a diskusmím fórem

Webový portál Branch stustil Josh Miller v srpnu 2012. Jeho hlavní snahou je zprostředkovat na internetu možnost seriózní analytické diskuse. „Startupy z oblasti médií není snadné vybudovat. Oceňujeme ale kvalitu diskusí, které Branch nabízí. Je to cesta, jak do jednostranných blogů vnést interaktivní prvky,“ hodnotí Business Insider.

Branch nejdřív vznikal pod názvem Roundtable. Plán byl podobný – vytvořit více nebo méně exkluzivní chat, kam budou zváni experti, aby debatovali o aktuálně žhavých tématech. Ostatní publikum dostalo možnost debatu odborníků sledovat a přidávat k ní komentáře.

BranchBranch | BranchBranch má pěkný design, který se drží původního motta „kulatých stolů“.

V roce 2012 se Miller spojil se zakladateli Twitteru Bizem Stonem a Evanem Williamsem a společně vylepšili funkčnost platformy a přejmenovali ji na Branch.

Samotná debata je velmi přehledná, hlavní části příspěvku jsou podtržené, komentáře publika neruší a jsou přístupné vedle hlavních boxů.

BranchBranch | Branch

Rebelmouse: výkladní skříň vašich aktivit na sociálních sítích

Portál RebelMouse agreguje vaše tweety, fotky, statusy na Facebooku a dalších sociálních sítích na jedné webové stránce, kde je všechny zobrazuje ve vizuálně pěkně zpracované podobě. Službu spustil Paul Berry v červnu 2012.

„RebelMouse mě zpočátku příliš neoslovil, protože přece vím, co jsem přes sociální média sdílela a nemusím to vidět znova. Jenže RebelMouse není v první řadě pro mě, ale podobně jako profilová stránka na Facebooku hlavně pro ostatní, aby se dozvěděli, jaké jsou moje zájmy,“ vysvětluje výhody RebelMouse redaktorka BusinessInsider. „Když si prohlížíte stránky uživatelů RebelMouse, dozvíte se o nich víc, než z jednotlivých příspěvků. To co se v toku zpráv ztratí vidíte najednou na jednom místě ve vizuálně působivém provedení,“ dodává.

Profil na RebelMouseProfil na RebelMouse | Business Insider

Do streamu na vašem RebelMouse si můžete přizvat „spolupřispěvatele“ a také můžete podobně jako na blogu měnit vizuální podobu stránky.

Jak se pracuje s Rebelmouse?