Start-upy se tlačí na místa realitních makléřů

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Robert Klejch, Martin Přibyl, Jakub Poláček

Začínající firmy v oblasti realit už dokážou nejen nahradit zprostředkovatele obchodů s nemovitostmi, ale také zpříjemnit bydlení pomocí aplikací.

Realitní trh berou útokem další start-upy. Svůj projekt právě rozjela začínající firma ZměňAdresu.cz, která nabízí zveřejnění inzerátu na nejnavštěvovanějších realitních serverech. Od ostatních platforem, které zprostředkovávají prodej nemovitostí bez realitní kanceláře, se ZměňAdresu.cz liší tím, že nabízí vystavení nemovitosti na všech nejnavštěvovanějších inzertních serverech.

„Více než devadesát procent kupujících začíná hledání on-line a nebude trvat dlouho, než si lidé uvědomí, že s příchodem internetu se prodej s realitní kanceláří stal zbytečný a absurdně drahý,“ zdůvodňuje vznik služby její spoluzakladatel Jan Kolb.

Novým projektům se navíc daří lákat investory, kteří se do start-upů nebojí nasypat desítky milionů korun. Například skupina Miton zvýšila svůj podíl ve společnosti IdeálníNájemce.cz z 15 na 46 procent. Byznys dva roky starého start-upu, jehož hodnota se vyšplhala na sto milionů korun, je založený na převzetí odpovědnosti od majitele. „Naším úkolem je delegovat práci pronajímatele na někoho, kdo tuto funkci umí vykonávat efektivněji,“ uvedl spoluzakladatel firmy Tomáš Brychta.

Firma pak v rámci služby sama hledá nájemce a stará se o to, aby byla nemovitost vrácena v původním stavu. Od většiny start-upů v oboru se liší tím, že funguje jako plnohodnotná fyzická služba.

Ještě větší úspěch slaví portál Bezralitky.cz, první start-up Jakuba Havrlanta, který se prostřednictvím webu snaží co nejjednodušeji propojit nabídku s poptávkou. Podle ředitele firmy Hendrika Meyera se už prostřednictvím portálu uskuteční pětina všech transakcí na realitním trhu. Díky rostoucímu zájmu firma v létě zavedla i poplatky pro potenciální nájemce. Ti, kdo hledají podnájem, musejí teď na čtvrt roku platit nejméně devadesát korun. Výjimku mají jen studenti.

Právě ti patří k hlavní cílové skupině start-upu Woogies, který nabízí aplikaci pro sdílené domácnosti, jež pomáhá koordinovat společné financování, ale i úklid. „Naši aplikaci využívá asi 150 domácností. Sháníme teď investora, který by nám pomohl zaplatit vývoj mobilní aplikace. Očekáváme, že se s náklady vejdeme do jednoho milionu,“ odhadl zakladatel firmy Richard Malovič.

Další firma, která se snaží využít nové technologie v oblasti realit, je Flatio, jež se zaměřuje na střednědobý pronájem. „Prohlídky jsou řešeny virtuální návštěvou nabízených nemovitostí, smlouvy se podepisují on-line a platby za pronájem mohou nájemníci díky aplikaci platit také on-line. Obecně se snažíme zjednodušit majitelům život prostřednictvím správcovského systému, který neustále modernizujeme,“ sdělil spoluzakladatel Flatia Ondřej Dufek.

Pronajímání nemovitostí se ale netýká jen bydlení. S myšlenkou pronajímat prostor pro takřka jakoukoli aktivitu přišel projekt Sdílejprostor.cz. „Nabízíme převážně prostory pro práci, v naší nabídce jsou ale prostory pro jakékoli koníčky. V některých případech jsou to i nevyužívané soukromé pokoje. Lze si ale pronajmout i fotostudia, učebny, dílny nebo například ateliér, a to v době, kdy je sami majitelé nevyužívají,“ vysvětluje zakladatelka firmy Vladimíra Koncarová s tím, že veřejnost o nové službě zatím příliš neví. To se chystá změnit marketingovou kampaní.