Uzávěrka pro firemní domény se blíží, čekají se spory

internet

internet Zdroj: profimedia.cz

Firmy, které chtějí vlastní internetovou doménu nejvyšší úrovně, mají nejvyšší čas. Registrace u celosvětového správce domén ICANN končí tento týden. Vedle existujících domén .com, . org či .cz by se tak brzy mohly objevit koncovky jako .pepsi nebo .apple. U některých domén se dají čekat spory – třeba o koncovku .merck, o kterou budou zřejmě usilovat americká i německá firma stejného jména. Tahanice by mohly být i o doménu .budweiser. Některé firmy pak proti novince protestují, uvádí BBC.

ICANN odstartoval proces, který bude znamenat dosud největší rozšíření prostoru domén nejvyšší úrovně, kam patří třeba koncovky .com, .org, .cz nebo .eu.

Záměr provozovat vlastní doménu nejvyšší úrovně musely firmy předběžně oznámit do konce března – přihlásilo se 839 společností. Oficiálně zájem zatím potvrdila jen hrstka podniků – například Canon, Google, RWE nebo Hitachi. Facebook nebo třeba Cola-Cola plány tají.

Čtěte také:

Praha má zájem o svou internetovou koncovku

Koncovkami webových adres mohou být nově i jména firem

Vedle firemních domén mohou vznikat i koncovky s názvy měst nebo organizací. Pro tuzemské firmy a další subjekty je možnost vlastnit svoji koncovku většinou příliš nákladná a nevidí v ní adekvátní přínos. V tomto duchu se vyjádřily ČEZ, Česká pošta, PRE, Třinecké železárny i Česká spořitelna.

Novinka ohrožuje majitele značek, tvrdí část firem

Za vlastní domény musí firmy zaplatit poplatek ve výši 185 tisíc dolarů (asi 3,48 milionů korun). Aby si ji udržely, musí pak platit ještě dalších 25 tisíc dolarů ročně.

Desítky firem, včetně gigantů jako jsou Adobe, Hewlett-Packard, Dell nebo Samsung, proti plánu protestovalo u amerického ministerstva obchodu. Novinka podle nich přináší vesměs jen nadměrné náklady a ohrožují majitele obchodních značek.

I podle expertů může existence nově přidělovaných domén vyvolat novou vlnu takzvaných „defenzivních výdajů“, kdy firmy preventivně skupují internetové adresy se svými jmény a všemi koncovkami, které jsou k dispozici.

ICANN se ale brání, podle něj je systém dobře promyšlený a prošel mnoha připomínkovými řízeními. Dodává, že každý, kdo se domnívá, že jeho přirozená doména byla ze spekulativních důvodů obsazena, má podat stížnost komisi pro duševní vlastnictví. Ta pak rozhodne, kdo má na doménu přirozené právo.

Kvůli některým doménám se dají čekat spory. Třeba americká a německá firma se shodným jménem Merck už se utkala o vlastnictví o profil na Facebooku. Dá se čekat, že k podobným půtkám dojde i okolo domény.

Budějovický Budvar se pak možná střetne s Anheuser-Busch InBev o koncovku .budweiser. Dlouholetý spor o tuto obchodní značku se tak přesune na další pole.

ICANN navrhuje, aby v případě sporů nalezly firmy dohodu samy mezi sebou. Jako poslední možnost by pak měla přijít na řadu aukce – tedy větší nabídka bere.