Uzavřeli jsme smlouvu s Rohlíkem, v Česku je potenciál, říká šéf Google Cloud | E15.cz

Uzavřeli jsme smlouvu s Rohlíkem, v Česku je velký potenciál, říká šéf Google Cloud

František Mühlfeit

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Google Cloud pozoruje ve střední a východní Evropě velkou poptávku, proto v regionu více investuje, pořádá workshopy a tréninky pro zákazníky. „V tomto regionu máme velkou šanci a v České republice zejména,” říká Daniel Holz, viceprezident Google Cloudu pro severní, střední a část západní Evropy.

Jaké vnímáte rozdíly v adopci cloudových technologiích napříč zeměmi?

Nehledě na lokalitu se snaží zákazníci pomocí cloudu snížit náklady, ale některé regiony v tom zaostávají. Ve Skandinávii jsou v přijetí cloudu opravdu na špičce a rychle se posouvají, v Česku je to trochu pomalejší. Důvodů je celá řada, zákazníci jsou zde možná konzervativnější a opatrnější. Vyčkávají na další úspěšné implementace v jejich sektoru a podle toho se rozhodnou. Jiné je to s digital natives (společnosti od základu budované s vysokou mírou digitalizace, pozn. red.). V Česku nás používají třeba Kiwi.com a Windy, moderní společnosti, které jdou ochotně vstříc novým technologiím.

Má Česko další specifika?

Je tu méně legacy systémů (zastaralý systém, který se stále používá – pozn.red.), takže kdokoliv chce, může snadně na cloudovou infrastrukturu přejít. Je tu mnoho kvalitních technických univerzit a institucí, z nichž proudí čerstvé talenty. Umělá inteligence je jedno z „tradičních“ odvětví Česka už po mnoho let. Na druhou stranu je těžké najít volné pracovníky pro naše pozice. V západní Evropě jsou na to zvyklí, ale tady jsme to v takovém měřítku nečekali.

Daří se vám v Česku uzavírat nové kontrakty?

Ano, nedávno jsme uzavřeli smlouvu s Rohlík Group. Pro růst jejich platformy, infrastruktury a byznys modelu si vybrali Google Cloud. Rozšiřují a renovují ve spolupráci s námi objednávkový systém, což je pro ně kritická oblast podnikání. Staví na nadstandardním zákaznickém zážitku a to je to, co u nás našli. Těší nás, že se nám daří aplikovat naše technologie na nyní už v podstatě panevropskou společnost. Týká se to i práce s daty, určitě nebude chybět strojové učení a umělá inteligence.

Dočkáme se v Česku i serverové infrastruktury Google Cloud?

Česká republika je pro nás nyní prioritním trhem. Google zde působí už 16 let, ale náš cloud je tu jen tři roky. Tu technologii jsme stavěli mnoho let a teprve teď ji začínáme prezentovat. Každý rok zdvojnásobujeme prodeje. Z Česka obsluhujeme i část Pobaltí. Co se infrastruktury týče, tak v Česku určitě chceme mít cloudový region. Moc by nám to pomohlo. Jsem velmi optimistický, v našich plánech, které máme pro cloudovou infrastrukturu je Česko další v pořadí. V časovém horizontu dvou až čtyř let bychom se toho měli pravděpodobně dočkat. 

Plánujete se zapojit do českého státního cloudu, který nyní vzniká?

Určitě ano, velmi nás to zajímá. V Praze máme obchodní oddělení zaměřené na veřejný sektor. Shodou okolností jsem byl před tímto rozhovorem na ministerstvu jednat s některými strůjci této myšlenky. Vedeme aktivní konverzaci s dotčenými institucemi, protože si myslíme, že co se technologie, ale i školení a jiných zdrojů týče, jsme více než připraveni pomoci.

Nedávno Google Cloud v Praze otevřel Center of Excellence, který by měl pomáhat vést dialog se zákazníky a partnery o tom, jak využít technologie cloudu. Jak se projekt vyvíjí?

Podobné huby nám umožňují růst na trzích a rozvíjet cloudové dovednosti lidí přímo v lokalitě. Shodli jsme se na nedávné konferenci softwarové společnosti SAP s dalšími technologickými lídry, že tu společně musíme rozvíjet technologický um, který stojí za cloudem. Je to dobrý start, ale neusínáme na vavřínech. Rozvíjíme se i v online prostředí díky akademii Grow with Google.

Nedávno se začal vyostřovat spor o datový kanál mezi Evropou a Amerikou s Evropskou unií na jedné straně a s technologickými obry na straně druhé. Je to problém i pro cloud?

Je to velká výzva pro náš byznys model. Vedeme velmi aktivní konverzaci se zákonodárci v Evropě i Spojených státech a také provádíme úpravy v našich smlouvách. Přál bych si, abychom mohli mít jednotné řešení pro všechny, ještě tam ale nejsme. Vnímáme tlak na národní suverenitu, co se správy dat týče.

Participujeme na nově vzniklé iniciativě Sovereign Cloud. Cíl je takový, že každý partner bude mít lokální právní entitu, která bude mít přístup k uloženým datům. Zákazníci v daném regionu pak budou mít jistotu, že s jejich daty je pracováno jen na konkrétním území s místními požadavky. Česko zatím v této iniciativě není. Zde nabízíme přístup k Google Distributed Cloud, který si zakládá na šifrovaném obsahu v cloudu, který bude spravovat lokální partner, takže Google nebude mít k těmto datům ani přístup.

K distribuovanému cloudu budete potřebovat mnoho partnerů. Jak se vám daří stavět síť partnerů v Česku?

Většina zákazníků bude zatím preferovat klasický cloud, který má také velmi vysokou úroveń zabezpečení. Používají ho banky s velmi striktními regulacemi a audity, jimž jsme schopni vyjít stoprocentně vstříc. Když je to dobré pro banky, tak je to dobré pro většinu společností. Partneři nám rostou, v Česku jich už pár máme, ale musíme pokračovat. Zajímají nás hlavně firmy střední velikosti, které jsou skutečně lokální a rozumějí místním specifikům. 

Christian Klein ze softwarového gigantu SAP tvrdí, že válka na ukrajině způsobí u firem ještě rychlejší přijetí cloudu. Vnímáte to stejně?

Určitě se přesun na cloud zrychluje a důvod je, že pozorujeme zvýšený výskyt kybernetických útoků, které pocházejí z Ruska, ale nejen odtud. Zákazníci to skutečně pociťují. Mnohdy však není s jejich vlastní infrastrukturou v jejich silách takovým útokům čelit. Menší a střední společnosti mají omezený rozpočet, který do kyberbezpečnosti mohou alokovat. Google Cloud má nejvyšší standard zabezpečení, budeme investovat 10 miliard dolarů jen do kyberbezpečnosti a také kupujeme společnosti jako například Mandiant, které rozšiřují naše možnosti zabezpečení. Úroveň útraty u stávajících zákazníků zůstává ale poměrně konstantní i přes veškeré dění.

Agentura Bloomberg nedávno vyčíslila, že asi procento globální produkce elektřiny jde na provoz cloudu. Budou se cloudové služby zdražovat s zvyšující se cenou elektřiny?

Je příliš brzy, abychom to mohli zhodnotit. Snažíme se udržet zajímavou nabídku pro naše zákazníky. Určitě budeme používat ještě více obnovitelných zdrojů. Už nyní jsme uhlíkově neutrální a do roku 2030 budou naše datové centra běžet výhradně na bezemisních zdrojích. Hodně klientů nás o to žádá. Mají vlastní strategii udržitelnosti, kterou musí splnit, čemuž jakožto nejčistší cloudový poskytovatel můžeme přispět. Je to i jeden z již zmíněných rozdílů mezi zeměmi. V severní Evropě je o to mnohem větší zájem, protože musí plnit určité kvóty, aby mohli participovat na některých projektech. Nemusí to tak být otázka správného kroku vpřed, ale spíše udržení se v byznysu.

Do cloudu vstupují stále noví hráči, přičemž Google Cloud má „jen“ 10 procent světového trhu. Jaká je vaše strategie? Udržet nebo zvětšit tento podíl?

Budeme pokračovat v tom, co děláme. To znamená dělat věci prostě dlouhodobě dobře. Navíc oproti našim dvěma největším rivalům máme nejvyšší procento růstu. Jsme na zdravé trajektorii. Před třemi lety jsme byli asi dvanáctí na trhu a teď jsme pátí či šestí podle toho, jak počítáte. Nemusíme být nutně jednička, chceme zaručit kvalitu pro stávající zákazníky. V rámci skupiny Alphabet navíc význam Google Cloud roste.

Kam se bude cloudová infrastruktura vyvíjet v následujících letech?

Určitě půjde o to, jak se s daty pracuje. Strojové učení a umělá inteligence nám může poskytnout mnoho vhledů a návrhů na zlepšení. A samozřejmě neprůstřelná bezpečnost.

 

Autor: František Mühlfeit

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newslettery