České zázemí Productboardu je v očích investorů výhodou, říká šéf jednorožce Hubert Palán | E15.cz

České zázemí Productboardu je v očích investorů výhodou, říká šéf jednorožce Hubert Palán

Hubert Palán, spoluzakladatel a výkonný ředitel firmy Productboard.
Hubert Palán, spoluzakladatel a výkonný ředitel firmy Productboard.
• 
ZDROJ: Productboard

Jan Sedlák

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Productboard, který svým softwarem zefektivňuje práci produktových manažerů, je po Rohlíku druhým českým jednorožcem, tedy startupem s hodnotou alespoň jedné miliardy dolarů. Díky letošnímu investičnímu kolu series D ve výši 125 milionů dolarů byla firma oceněna na 1,725 miliardy dolarů (asi 37 miliard korun). Celkově už Productboard od slavných investorů ze Silicon Valley a Londýna posbíral přes 262 milionů dolarů.

Prostředky z posledních dvou investic ještě startup nepoužil. To se bude hodit do následujících let, protože současná situace s inflací, úrokovými sazbami nebo propady na burzách bude mít vliv i na dostupnosti kapitálu pro startupy a jejich oceňování. „Spousta firem dostala peníze ve velkých násobcích tržeb. Tyto násobky nyní výrazně spadly. Když firmy takto získané prostředky v následujícím roce utratí a budou si chtít jít pro další kolo, mohou mít velký problém. Může se jim stát, že neseženou investici za vyšší cenu a investoři z předchozího kola tratí,” popisuje v rozhovoru pro deník E15 spoluzakladatel a výkonný ředitel Productboardu Hubert Palán. Ten společnost založil v roce 2014 s kolegou Danielem Hejlem. Productboard pomáhá produktovým manažerům porozumět trhu a reagovat na zákaznickou poptávku správně uchopenými digitálními produkty.

Český kapitálový fond Credo Ventures díky vstupu rumunského UiPath na newyorskou burzu vydělal miliardy. Povede se mu to i s vámi?

Možné to samozřejmě je. Region střední a východní Evropy produkuje stále více jednorožců. Zdejší firmy začínají působit globálně, řeší globální problémy a přemýšlejí v celosvětovém měřítku. Náš nástroj na produktový management například není zaměřený na region, ale na všechny firmy, které řeší digitalizaci. Podobně to dělají estonští Pipedrive s CRM softwarem, pražský Mews se softwarem pro hotely a tak dále. Už zde nejsou pouze startupy vyvíjející účetní software pro český trh. Už se nepřemýšlí o tom, že lze vybudovat lokální firmu s hodnotou sto milionů korun. Lze si vybrat globální problém a mít firmu s hodnotou třeba miliardu nebo deset miliard dolarů.

Poprvé jsme se před pár lety viděli v San Francisku. Tehdy jste tam končil jako viceprezident v GoodData, což byl v té době mezi českými startupy pojem, a vyprávěl jste mi o vizi Productboardu. Dnes mají Productboard i některé další české firmy větší hodnotu než GoodData. Co se během těch let vývoje stalo?

Češi mnohem otevřeněji přemýšlejí, mají větší rozhled a zkušenosti ze světa. Roman Staněk a jeho GoodData, Avast a další jsou jedna generace. Nyní lidé mnohem více cestují, mají větší ambice, globalizují se, začínají být dravější a obecně střední Evropa dozrává z postkomunistického světa. Také je mnohem jednodušší se učit. Na internetu se dá velmi rychle získat informace od nejlepších lidí v oboru. A také je technologicky mnohem jednodušší postavit firmu, a to i díky cloudům. Rovněž přibývají lidé, kteří vyrostli s technologiemi. Dříve dělali software a vše okolo pouze inženýři. My už pomáháme produktovým lidem, kteří nutně nemají technické vzdělání, ale zároveň technologie denně používají a vědí, co od nich čekat.

Přístup k veškerému digitálnímu obsahu

Předplatit E15 Premium

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newslettery