Z USA zpátky do Číny: jak se pašují iPady

iPad

iPad Zdroj: profimedia.cz

Poptávka po technologických novinkách v Číně a Hong Kongu převyšuje nabídku a horké novinky – jako aktuálně iPad 3 - se na tamní trh dostávají později, než v USA a Evropě. Rozšířené je proto pašování tabletů Applu. Ty se tak paradoxně přes krátkou zastávku ve Spojených státech vrací zpátky do země, kde byly původně vyrobeny. Jenže podmínky pro pašování se ztěžují – kvůli zpřísnění celních kontrol, ale také kvůli změně obchodní politiky Applu. Upozornila na to agentura Reuters.

Pro část bohatých Číňanů jsou iPady a iPhony šik módním doplňkem a důkazem společenského postavení. Do oficiálních obchodů Applu v zemi draka se ale novinky většinou dostanou v rámci světa jako poslední. Do Hong Kongu sice doputují dřív, například zásoby nejnovějšího iPadu 3 tam ale byly vyprodány během několika hodin. K posledním kusům se zájemci dostanou už pouze přes každodenní loterii. Ve Spojených státech je na skladech obchodů nových tabletů stále dost a toho využívají čínští pašeráci.

Jak to probíhá v praxi? Wong Tat se brzy ráno 16. března zařadil do zhruba stohlavé fronty, ve které lidé za deště čekali na zahájení prodeje nového iPadu v obchodě Applu na okraji San Francisca.

Když se otevřely dveře, byl mezi prvními, kdo si koupil povolenou kvótu na osobu - dva tablety. Poté, v jasně červené sportovní čepici, aby byl snadno rozpoznatelný, začal Wong směrovat proud lidí, třímající své nové tablety, k stříbrnému Mercedesu SUV na parkovišti.

Do kufru auta se naskládaly asi dvě desítky tabletů v hodnotě přes 10 tisíc dolarů. „Míří do Číny,“ říká pro Reuters kadeřnice Amy, která tam přidala své dva za cizí peníze nakoupené tablety, za což dostala odměnu zhruba 20 až 30 dolarů. Čínský pašerák si stejným způsobem nasmlouval další desítky lidí.

V Číně se iPad prodá za dvojnásobek

Do Číny se pak tablety většinou propašují v kufrech pasažérů, mířících do země letadlem, nebo doplují s kurýrem do bezcelní zóny v Hong Kongu. Odtud je v batozích do pevninské Číny tajně pronášejí většinou studenti.

Přísná omezení pro produkty Applu v Číně ve spojení s vysokou poptávkou vytvořily skvělé předpoklady pro černý trh. 16 gigabytový iPad, který je v San Franciscu za 540 dolarů i s daní, jde další den prodat v Šanghaji za více než tisíc dolarů.

O novou verzi iPadu pak v Číně nestojí jen luxusu chtivá bohatá vrstva, ale také různé firmy, které k elektronice vyrábějí doplňky jako obaly nebo třeba reproduktory. Ty tak dostanou přístroj, který si mohou přeměřit a novým mírám přizpůsobí výrobu.

iPadiPad|profimedia.cz

Pašování už nevynáší tolik, co dříve

Podmínky pro pašování applovských výrobků se ale komplikují. Čínské úřady totiž varovaly, že za veškerou dovezenou elektroniku bude nutné zaplatit 10 procentní clo. Někteří američtí přepravci do Číny kvůli tomu začínají odmítat iPady na palubu.

Kromě toho svou obchodní politiku mění i samotný Apple, který se snaží uvádět nové produkty na trh simultánně na co nejvíce trzích, a omezit tak prostor pro černý trh.

Horší podmínky pro pašování potvrzuje i prodejce elektroniky z kalifornského Oaklandu. Do černého byznysu s hongkongským partnerem šel i letos, ale byl nakonec rád, že se mu alespoň vrátily náklady. Prodražila se přeprava - byl nucen využít dražší FedEx. Nový iPad pak tentokrát odstartoval v Hong Kongu ve stejný den jako v USA, i když, pravda, s omezenými dodávkami. I tak se ale na trh dostala legální konkurence.

„Hra je u konce. Nabídka se dostává do přebytku, trh je nasycen,“ uzavírá pro Reuters oaklandský obchodník.