Závadných reklam rok od roku ubývá, loni jich bylo jen devět

Loni tak přišlo přes čtyřicet stížností, komise vyhověla devíti z nich. Ty následně zadavatelé stáhli z médií či billboardů.
Ještě před deseti lety řešila rada přes sedm desítek stížností ročně a počet reklam označených jako závadné dosahoval až dvaceti za rok.
„Větší zadavatelé již vesměs disponují vlastními etickými kodexy, které jdou v mnoha případech nad rámec etického kodexu rady a tuto praxi přenášejí i na agentury, se kterými spolupracují. K flagrantnímu porušení etických norem již nedochází a trh je do jisté míry kultivovaný,“ míní výkonný ředitel rady sdružující největší tuzemské zadavatele reklamy Ladislav Šťastný.
S tím souhlasí i experti z reklamního trhu. „Reklamní agentury se už mnohem lépe orientují nejen v zákonných normách, ale především se naučily lépe pohybovat v etickém prostoru, který jim etický kodex rady vymezuje,“ říká prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec. „Do jisté míry také k této situaci přispívá skutečnost, že relativně dost kreativních řešení je korporátních a přicházejí ze zahraničí v rámci globální komunikace značek na evropském trhu,“ dodává.
Asi největší rozruch loni vzbudila reklama vysokomýtské společnosti prodávající zbraně Zelený sport, která v časopise Střelecký sport použila fotku Davida Hainese popravovaného členy radikálního hnutí Islámský stát. Fotku doplnila textem „S holýma rukama můžete být brzy na kolenou“.
Kvůli reklamě dostala firma pokutu od živnostenského úřadu 75 tisíc korun, společnost se ale odvolala. Kvůli tématu imigrantů v Evropě vzbudila nelibost i reklama internetového obchodu Top-ArmyShop.cz.
Leták nabízející obranné prostředky totiž doplnila o skupinu běženců a sloganem „…ať se nám to líbí nebo ne – migranti jsou tady“. Mezi „hříšníky“ jsou ale i reklamy na automobily Hyundai i20, časopisu dTest, České spořitelny, skladů stavebnin BIOS, pražského protonového centra, Granette & Starorežné a řetězce Billa.