Reklama na myslivce citovala Heydricha, likérka s agenturou končí

Reinhard Heydrich

Reinhard Heydrich Zdroj: Wikimedia Commons

Kdo může nejlépe okomentovat české národní charakteristiky? Agenturu, která spravuje facebookové stránky značky Stará myslivecká, napadlo vzít si na pomoc slova bývalého prominentního nacisty a zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Likérka Granette & Starorežná Distilleries kvůli tomu s agenturou pravděpodobně ukončí spolupráci.

„Češi jsou smějící se bestie,“ řekl o naší povaze Reinhard Heydrich, zastupující Říšský protektor Čech a Moravy. Co myslíte, trefil se?“ Tento příspěvek se objevil na facebookovém profilu Staré myslivecké v pondělí večer, kde od té doby stihl vyvolat řadu rozhořčených reakcí.

„Jeho výroky by měly zůstat v učebnicích historie 20. století. Jako reklamní tah to považuju za naprostý průser,“ okomentoval například příspěvek na profilu Staré myslivecké uživatel Lukáš Volek. Ve středu v jedenáct hodin správci příspěvek z Facebooku stáhli.

Heydrich byl třetím nejmocnějším mužem nacistické SS. Spoluorganizoval pogrom na německé Židy známý jako Křišťálová noc. Předsedal nechvalně známé konferenci ve Wannsee, kde se řešilo „konečné řešení židovské otázky“. Jako zastupující říšský protektor měl potlačit protinacistický odboj a připravit budoucí germanizaci Protektorátu Čechy a Morava a likvidaci českého národa.

Výkonný ředitel Rady pro reklamu Ladislav Šťastný příspěvek sice ještě neviděl, jeho popis ale označil za „podnět, kterým se arbitrážní komise musí zabývat“. Jeho organizace je sice samoregulační a nemůže uvalit žádné sankce, drtivá většina zadavatelů se ale prý jejími rozhodnutími řídí a problematické reklamy stahuje.

Komise by měla o reklamě na Starou mysliveckou rozhodnout ve zrychleném řízení do dvou až tří dní. Nejdříve ale musí znát stanovisko zadavatele.

Šok pro likérku

Facebookový příspěvek je součástí kampaně Byli jsme sví a budem. Stará myslivecká od června změnila svoji komunikaci, včetně lahve a etikety. Alkoholický nápoj vyrábí společnost Granette & Starorežná Distilleries.

Její marketingový ředitel Jan Doležel o příspěvku nevěděl. „Je to pro nás šok, bylo to bez našeho schválení,“ vysvětluje Doležel. Podle zadání měla kampaň vyjadřovat dlouhou tradici a charakter Staré myslivecké, o citování kontroverzních historických postav ale prý nebyla řeč.

O facebookový profil se stará agentura, jejíž jméno likérka nechce zveřejnit. „Okamžitě jsme to nechali stáhnout. Nevíme, jak se od toho ještě více distancovat,“ vysvětlil Doležel.

Původní informace, podle které je za příspěvek zodpovědná agentura Comtech, se po komunikaci s dalšími zaměstnanci nepotvrdila. Agentura se stará o jiné komunikační kanály značky Stará myslivecká. Podle informací serveru Mediahub by měla za facebookovým příspěvkem stát agentura Outbreak.