Útraty rostou, počet objednávek klesá. E-shopy hlásí zpomalení, lidé hledají levnější zboží

Tržby českých e-shopů se meziročně zvýšily o jednu miliardu.

Tržby českých e-shopů se meziročně zvýšily o jednu miliardu. Zdroj: E15 Michael Tomeš

Po nebývalém růstu přichází ochlazení. Tuzemské internetové obchody ve druhém letošním čtvrtletí sice zaznamenaly meziroční nárůst tržeb o miliardu korun, počet objednávek se ovšem oproti stejnému období v loňském roce snížil o 16 procent, vyplývá to z dat společnosti Shoptet.

„Zákazníci jsou opatrnější a také vybíravější. V tomto ohledu se ukazuje, že drakonický marketing a časté ohýbání cen, které bývá u velkých e-shopů běžné, se postupně obrací proti nim. Lidé hledají alternativy k vybraným značkám nebo typům zboží, a především vyhledávají lepší ceny,“ říká šéf Shoptetu Samuel Huba. Data poskytovatele infrastruktury pro e-shopy tak potvrzují předešlá zjištění Českého statistického úřadu, podle jehož údajů poklesl internetový obchod v květnu meziměsíčně o deset procent. 

V letech 2020 i 2021 se přitom ve druhých kvartálech prodeje e-shopů oproti prvnímu čtvrtletí výrazně navýšily. V roce 2020 narostly z 21 miliard na téměř 45 miliard korun a o rok později to bylo z 37 miliard na 52 miliard. Nárůst o jednu miliardu je tak značné vychýlení z trendu posledních dvou let. 

„Zajímavé bude sledovat vývoj ve druhé polovině roku. Lidé se totiž začnou přizpůsobovat stále častěji skloňované krizi, která zřejmě potrápí celou Evropu. Příklady z minulosti ukazují, že v těchto obdobích, kdy se některým firmám přestane dařit, se mnoho lidí začne porozhlížet po příležitostech jinde,“ mysí si ředitel Shoptetu. Podle něj se s menší poptávkou musejí vyrovnat zejména větší e-shopy. 

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!