V Bratislavě vyroste zkapalňovač zemního plynu za stovky milionů

Zemní plyn, ilustrační snímek

Zemní plyn, ilustrační snímek Zdroj: RWE Dea

Zemní plyn, ilustrační snímek
Zemní plyn, ilustrační snímek
Zemní plyn, ilustrační snímek
4
Fotogalerie

V bratislavském přístavu vyroste závod na zkapalňování zemního plynu. S kapacitou 25 až 30 tun zkapalněného plynu denně obslouží nejen plánované LNG plnicí stanice na slovenských dálnicích. Kapalný plyn z Bratislavy by se měl uplatnit také pro pohon lodí na Dunaji a zamířit by mohl i do Česka, kde se připravuje výstavba několika plnicích stanic.

„Zkapalňovací zařízení bude lokálním zdrojem LNG pro dopravu na Slovensku. Kromě něj vybudujeme ještě tři LNG stanice na dálnici D1 a D2 a dalších 14 plnicích stanic na stlačený zemní plyn CNG,“ říká předseda představenstva Slovenského plynárenského priemyslu Ján Valko. Firma na zmíněné stavby dostane 15,7 milionu eur z unijního Fondu pro propojení Evropy (CEF), které pokryjí 85 procent nákladů na investici.

LNG by měl částečně nahradit naftu v dálkových kamionech. Proto Evropská unie finančně podporuje výstavbu páteřní infrastruktury napříč Evropou. V Česku se podle původních plánů měla otevřít první plnicí stanice na LNG letos na podzim. „Firmy své projekty zatím odložily. Pořád se čeká na vyhlášení dotační výzvy z operačního programu Doprava,“ uvádí Jiří Šimek, člen rady Českého plynárenského svazu. Ministerstvo dopravy hodlá výzvu vyhlásit příští rok na jaře. Spekuluje se, že o podporu budou žádat až tři projekty na stavbu LNG plnicích stanic.

Slovenský zkapalňovač by mohl být dočasně jedním ze zdrojů LNG v Česku, kam se bude zkapalněný plyn vozit také z Polska a nizozemského Rotterdamu. „Počítáme s možností dodávek i do okolních zemí. Ekonomicky se to vyplatí v okruhu do 300 kilometrů od terminálu,“ dodává mluvčí SPP Ondrej Šebesta. V příštích letech by ovšem měly vzniknout zkapalňovače pro potřeby tuzemského trhu také v Česku. Hovoří se až o dvou terminálech.

Sousední Rakousko podobné zařízení už má od roku 2015. Provozuje ho správce podzemních zásobníků RAG, který letos v září otevřel také první LNG plnicí stanici v dunajském přístavním komplexu Ennshafen necelých třicet kilometrů od Lince. V Německu mají řidiči zatím k dispozici dvě LNG plnicí stanice, ale dalších padesát by se mělo postavit v příštích třech letech.