Odborníci: Češi nechápou vazbu mezi kvalitou a cenou potravin | E15.cz

Odborníci: Češi nechápou vazbu mezi kvalitou a cenou potravin

Odborníci: Češi nechápou vazbu mezi kvalitou a cenou potravin
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: Profimedia

Barbora Pánková

Sdružení českých spotřebitelů, Svaz obchodu a cestovního ruchu a Potravinářská komora se shodly, že je potřeba vysvětlit českým spotřebitelům, co obsahuje cena potravin mimo slevové akce. Závěry čtvrteční diskuse chtějí předat ministerstvu zemědělství.

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza kritizoval prodej potravin ve slevových akcích. „Ze slev jsme udělali národní drogu. Odnaučit se brát tuto drogu bude trvat a je třeba na tom pracovat,” řekl. „Jako spotřebitelé vnímáme slevové akce pozitivně jako běžný nástroj uplatňovaný na trhu. Problém je, když je sleva trvalá nebo velmi výrazná,” uvedl ředitel Sdružení českých spotřebitelů Viktor Vodička s tím, že to zákazníka dezorientuje.

Podle Prouzy slevové akce přispívají k tomu, že lidé nevědí, jaká je skutečná cena potravin. S nutností osvěty souhlasil i Vodička. „Pojďme vysvětlovat, za jakou cenu jsme schopni nabídnout lidem kvalitní výrobky,” řekl. 

Ministr zemědělství Toman: Ať se dováží jen to, co se v Česku nevyrábí

Jako příklad uvedli cenu mléka, která se podle nich prodává v některých obchodech kolem osmi korun za litr. „Přitom cena za litr surového mléka od zemědělců se aktuálně pohybuje kolem 8,50 až 8,60 korun za litr,” uvedl ředitel Výzkumného ústavu mlékárenského Petr Roubal s tím, že v minulosti přesáhla cena deset korun a pohybovala se i pod šesti korunami za litr. „Krabice stojí tři až čtyři koruny,” doplnil Roubal. „Za kvalitu se platí, není standardní kupovat to nejlevnější,” poznamenal Prouza. 

Dana Gabrovská z Potravinářské komory uvedla, že kvalitní potraviny na českém trhu jsou. „Cechovní normy posouvají ty parametry ještě výš,” uvedla. V rozšíření různých značek kvality vidí cestu k osvětě spotřebitelů také Prouza ze Svazu obchodu a cestovního ruchu.

Sdružení českých spotřebitelů však varovalo, že některé informace na etiketách mohou mít pro spotřebitele matoucí význam. Podobně mluvila také Gabrovská z Potravinářské komory, podle které je příkladem označení BPA free (bisfenol A - pozn. red.). „Matoucím omezením a logům by mělo být zamezeno,” doplnila.

Za bramborový salát si Češi připlatí. Sucho vyhnalo ceny zeleniny vzhůru
 

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Články odjinud