Ani úspory nezabrání prodražení Blanky nejméně o osm miliard

Účastníci slavnostního ukončení ražby tubusů si prohlížejí pražský tunel Blanka, odkud dělníci 5. září vyvezli poslední kubík vytěžené zeminy.

Účastníci slavnostního ukončení ražby tubusů si prohlížejí pražský tunel Blanka, odkud dělníci 5. září vyvezli poslední kubík vytěžené zeminy. Zdroj: ctk

Jedna z nejdražších dopravních staveb v Česku - pražský tunelový komplex Blanka - bude stát nejvýše 36,98 miliardy korun. Z toho jednu miliardu bude tvořit rozpočtová rezerva. „Je to poprvé, kdy je dohodnuta stropová cena. Nemůže být navyšována bez vědomí a přímého souhlasu primátora nebo prvního náměstka a městské rady,“ řekl po jejím dnešním jednání pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Radní zároveň rozhodli o tom, že tunel bude zprovozněn nejpozději v dubnu 2014.

Město za bývalého primátora Pavla Béma uvádělo, že Blanka bude stát 21 miliard, později odhad zvýšilo na 28 miliard. Nové vedení radnice ale po svém nástupu zjistilo, že má zaplatit o dalších deset miliard navíc. „Pokud se nám podaří cenu snížit o dvě miliardy, tedy na 36 miliard korun, budu to považovat za vynikající výsledek, protože cokoliv nad dvě miliardy už by byl zázrak,“ řekl nedávno E15 Svoboda.

Podle náměstka primátora pro dopravu Karla Březiny (ČSSD) vedení Prahy nalezlo úspory u dodavatelů stavby i u požadavků například městských částí. Nevznikne proto takzvaný baldachýn na Letné, výtvarné ztvárnění výdechů z tunelu a zakryt nebude úsek od nového Trojského mostu po most Barikádníků. Město tak celkem zaplatí méně o 1,15 miliardy.

Březina dodal, že původně uváděná cena nepočítala s valorizací a byla stanovena podle tehdy platné DPH. Důvodem, proč bývalé vedení radnice stále opakovalo jako konečnou cenu 28 miliard a proč snížení ceny dohodla až současná koalice je podle radního „selhání otevřenosti radnice vůči veřejnosti i otevřenost uvnitř radnice“. „Rada se zabývala Blankou ve chvílích propadu, ale ne na pravidelných jednáních,“ poznamenal Březina.

Co na kauzu Blanka říká primátor Svoboda? Přečtěte si rozhovor:

Radní sestavili společnou skupinu, která se bude stavbou pravidelně zabývat. Má připravit podpis smluvních dodatků, ve kterých budou zohledněny dohody o snížení ceny i o termínu dokončení. Podpis dodatků s Metrostavem očekává Svoboda do konce měsíce.

Jak se staví Blanka

Stavba tunelového komplexu začala už v roce 2007, délka severozápadní části městského okruhu bude téměř 6,4 kilometru. Doplní tak již provozovaných 17 kilometrů okruhu. Budování od počátku provází množství problémů. Během ražby se tunel třikrát propadl a Metrostav kvůli nehodám dostal od báňského úřadu několik pokut. Místní obyvatelé si často stěžovali na hluk nebo prašnost ze stavby. Několikrát se také posunul termín dokončení, původně měla první auta tunelem projet už letos v březnu. Jako nejzazší termín nyní radnice stanovila duben 2014. Blanka by poté fungovala ve zkušebním provozu, definitivní dokončení všech prací je naplánováno do konce roku 2016.