Baťova Electra se po desítkách let vrátila do Česka

Letadlo Lockheed Electra 10A po příletu na pražské letiště Točná

Letadlo Lockheed Electra 10A po příletu na pražské letiště Točná Zdroj: Tomas Novak/Euro

Lockheed Electra A10 při renovaci v americké firmě Wichita Air Services
Lockheed Electra A10 při renovaci v americké firmě Wichita Air Services
Lockheed Electra A10 při renovaci v americké firmě Wichita Air Services
Lockheed Electra A10 při renovaci v americké firmě Wichita Air Services
Lockheed Electra A10 při renovaci v americké firmě Wichita Air Services
15
Fotogalerie
Do Česka přiletěl zrekonstruovaný letoun Lockheed Electra 10A, který využíval Jan Antonín Baťa. Letadlo, s nímž český podnikatel před druhou světovou válkou obletěl svět, přistálo na pražském letišti Točná. Místí muzeum, které patří zakladateli Seznam.cz Ivu Lukačovičovi, jej před šesti lety koupilo do svých sbírek.

Letadlo prošlo v USA a Kanadě rekonstrukcí a před osmi dny se vydalo na zpáteční cestu z kanadského Toronta přes Grónsko, Island a Velkou Británii. Electra absolvovala zkušební let v USA již v březnu a od té doby čekala na příznivé počasí pro cestu přes Atlantik.

„Uletěli jsme 9700 kilometrů během devíti dní. Nalétali jsme čtyřicet hodin průměrnou rychlostí 238 kilometrů za hodinu,“ napsali piloti Nikola Lukačovič a Milan Vacík na Facebooku po přistání v Točné. „Měli jsme problémy s námrazou, protože letadlo není vybaveno rozmrazovacími systémy, a také s počasím. Dále jsme měli běžné komplikace technického rázu, které se na tak dlouhé cestě dají očekávat,“ dodal Lukačovič.

Electra 10A na konci třicátých let tvořila špičku v civilní letecké technice. Dva motory o výkonu 450 koní dávají letadlu cestovní rychlost přes 300 km/h a dolet 1200 kilometrů. Stejný typ letounu použila Amelia Earhartová pro svůj pokus o let kolem světa, při kterém zmizela nad Tichým oceánem.

Letadlo bylo vyrobeno v roce 1937 a dodáno leteckému oddělení firmy Baťa jako náhrada za jiný letoun stejného typu poškozený při nouzovém přistání v Chicagu na cestě kolem světa. S letounem OK-CTB Jan Antonín Baťa cestu dokončil a v začátkem května 1937 přistál ve Zlíně.

Za války do Kanady

Necelé dva roky letadlo sloužilo firmě Baťa jako cestovní stroj pro nejvyšší management a majitele. Jeho posádku tehdy tvořilo několik pilotů, kteří po vypuknutí války uprchli do Velké Británie a vstoupili do RAF. Za války letadlo plnilo cvičné a transportní úkoly v Kanadě.

Po válce vystřídalo několik soukromých majitelů, než ho zakoupilo Letecké muzeum Točná. To jej bude plánuje vystavovat, i když zatím je v omezené míře. Electra bude také vystupovat na různých leteckých akcích, první ji pravděpodobně čeká na začátku června v Pardubicích.

Letiště Točná vlastní od roku 2008 firma Letecké Muzeum Točná majoritního vlastníka internetového portálu Seznam.cz Iva Lukačoviče. Na letišti je k vidění například replika Avie BH-1 a BH-5 nebo poválečný Sokol M1C.

Electra přistává na letišti ve skotském Wicku

Landing Electra at Wick

Posted by Tocna Airport / Letiště Točná on 25. květen 2015